Home Blog Review: De Happy Pear – Recepten voor geluk + recept

Review: De Happy Pear – Recepten voor geluk + recept

door Miriam Groot

Om de stap naar een veganistische leefstijl te maken, is kookinspiratie geen overbodige luxe. Vegan kookboeken vormen de perfecte oplossing, dus ik heb besloten om boekrecensies te schrijven. Deze keer: De Happy Pear – Recepten voor geluk van David en Stephen Flynn.

dsc_2203-01

Niet heel lang geleden schreef ik een review over een van de kookboeken van mijn favoriete vegan tweeling, die ook wel als the Happy Pear door het leven gaat. Het boek van de Ierse David en Stephen Flynn is onlangs vertaald naar het Nederlands – en nu hebben ze er nog een op de markt gebracht. In tegenstelling tot de vorige, is dit kookboek volledig vegan. Die moest ik hebben!

Toegankelijk
Toen ik het boek in mijn handen kreeg, viel me gelijk op dat het een stuk dikker is dan de vorige. Niet zo gek, want er staan meer dan honderd recepten in! De cover staat vol smakelijke foto’s, de achterkant belooft ons vegan food waar we gelukkig van gaan worden. Van een snelle tikka masala met kikkererwten tot een stevige Hongaarse goulash die een langere bereidingstijd heeft, maar helemaal het wachten waard is: dit klinkt nu al super en vooral heel toegankelijk.

Die toegankelijkheid is denk ik wel een van de unique selling points van de twee broers – naast hun charmes natuurlijk. Ik vind zero moeilijke ingrediënten in het boek en er wordt duidelijk gelet op dat het gerecht niet te veel tijd mag kosten, maar toch super lekker moet zijn.

dsc_2206-01

Vooral hoofdgerechten
Er wordt vooral aandacht besteed aan hoofdgerechten. Het overgrote deel is eenvoudig en snel, maar er staan ook wat ‘het wachten waard-diners’ in. En comfort food – dat lijkt tegenwoordig wel niet te mogen ontbreken in een vegan kookboek. Wat ik ook wel leuk vind, is dat er een hoofdstuk gefermenteerd voedsel en dranken en een hoofdstuk ‘lunches voor de kleintjes’ in het boek te vinden is. David en Stephen zijn beide vader, dus aantrekkelijk voedsel voor de kinderen speelt een belangrijke rol in hun leven.

De draad kwijt
Het boek bestaat trouwens uit twee delen. Deel I: gelukkig eten en deel II: gelukkig leven. In deel twee proberen de broers de beloftes die ze in de inleiding maken (dat je afvalt, meer energie krijgt en er beter uit gaat zien door plantaardig voedsel) waar te maken. Ze hebben een ‘tweeweekse gezondheidsreboot’ gemaakt, met drie weken aan weekmenu’s. Hier raakte ik in de war, het was toch een tweeweekse reboot? Zal wel aan mij liggen. De weekmenu’s worden aangevuld met handige tips, geformuleerd als FAQs. Waar ze naar mijn idee wel flink de fout in zijn gegaan, is het gedeelte waarbij ze de before en after foto’s laten zien van mensen die heel wat kilo’s zijn kwijtgeraakt door de gerechten van de Happy Pear te eten. Het is niet alsof ze een heel afvalplan aan het promoten zijn. Deze mensen vallen af omdat ze gezonder en plantaardig eten en daarbij flink bewegen. Ze dwalen af van waar ze goed in zijn: plantaardig voedsel op een leuke manier verkondigen. In het laatste hoofdstuk lijken ze de draad al helemaal kwijt te zijn, ze gaan je namelijk leren hoe je een handstand moet doen. Beetje gek, maar ik kan er de humor ook wel weer van inzien. Als je de broers op hun sociale media kanalen volgt, zul je zien dat ze die handstand wel vaker doen.

dsc_2205-01

Tijd voor de test
Ik was eigenlijk van plan om een gerecht uit het hoofdstuk ‘supersnelle maaltijden’ te maken, maar toen mijn oog viel op het recept van een paprika – cashewsoep, wist ik dat geen supersnelle maaltijd deze soep zou kunnen overtreffen. Grappig, want in het intro staat dan ook precies dat: ‘deze soep is zoet, voedzaam en verrukkelijk – moeilijk te overtreffen!’ Binnen een half uur stond er een romige, geweldig ruikende soep voor mijn neus. Wat een goed idee om er cashewnoten doorheen te gooien! Voor herhaling vatbaar.

Aanrader?
Ja, zeker. Ik vind de recepten in dit boek echt te gek en gemaakt voor iedereen uit de familie. Dat afvalgedeelte had van mij niet gehoeven, maar misschien vind jij dat juist weer wel belangrijk. Dan zou ik ‘m al helemaal aanschaffen 🙂

dsc_2201-01

De Happy Pear – Recepten voor geluk, David & Stephen Flynn
Scriptum