Home Blog Boekrecensie: Headspace

Boekrecensie: Headspace

door Miriam Groot

Tien minuten mediteren per dag kan je leven veranderen, zegt schrijver Andy Puddicombe. Zonder te hummen, zonder kleermakerszit en zonder geurkaarsen. Headspace is een boek over meditatie, maar het is anders dan je denkt.

“Hi, and welcome to Headspace.” Ik kan niet op mijn anderhalve hand tellen hoe vaak ik deze zin heb gehoord. Het is een quote van Andy Puddicombe, oprichter van de wereldberoemde meditatie-app Headspace. Ik ben al jaren een trouwe fan van Headspace. Het begon ooit met een jaarabonnement dat ik had gewonnen, maar dat abonnement heb ik nooit opgezegd. En nu is er dus een Headspace boek. Tijd voor een recensie!

Voormalig boeddhist en circusartiest

Andy Puddicombe is een expert op het gebied van meditatie en mindfulness. Op zijn elfde raakte hij al in aanraking met mindfulness, dat toentertijd een superzweverig imago had. Denk aan urenlang in kleermakerszit zitten, hummen, mensen met lang haar en veel vegetariërs. Toen Andy een jaar of twintig was, stopte hij met zijn studie en vloog hij naar Azië om te mediteren en boeddhist te worden. Hij trok van klooster tot klooster en leerde op elke plek van elke meester weer nieuwe dingen.

In Rusland gaf Andy les in mindfulness en was hij circusartiest (ja, een zeer bijzondere combinatie). Het circus trok hem zo aan, dat hij in 2004 in Londen een opleiding deed tot artiest. Tegelijkertijd probeerde hij mediteren aantrekkelijk te maken en werkte hij aan Headspace. In 2010 werd de app opgericht en in 2011 verscheen zijn eerste boek.

Niet zomaar een meditatieboek

Het is niet verrassend dat Andy weet hoe hij een boek over mediteren aantrekkelijk en niet ‘geitenwollensokkerig’ of zweverig moet maken. Het boek staat vol mooie, grappige en emotionele anekdotes uit zijn tijd als student, als boeddhist en als circusartiest, maar er zitten ook verhalen bij uit zijn praktijk. De verhalen dienen ter ondersteuning van de kleine opdrachten in het boek en helpen je begrijpen waarom je mind soms werkt zoals deze werkt. Het is de bedoeling dat je leert hoe slechts tien minuten mediteren per dag je leven beter kan maken.

Wat me wel opvalt en enigszins stoort, is dat er veel wordt herhaald in het boek. Soms worden er vijf bladzijdes gebruikt om één ding te vertellen en soms wordt er ook letterlijk hetzelfde gezegd in hetzelfde hoofdstuk. Dan vraag ik mij af: is het oké dat ik hier last van heb, of moet ik niet zo willen haasten door het boek? Zullen ze hier bewust voor hebben gekozen, of is het langdradige slordigheid? Gelukkig zijn de verhalen die verteld worden interessant genoeg om me geboeid te houden.

Aanrader?

Als je geïnteresseerd bent in meditatie en mindfulness, kan ik dit boek aanraden. Het is toegankelijk en prettig geschreven, ondanks dat het hier en daar wat langdradig is geschreven. Een ‘quick fix‘ voor problemen als stress zul je niet vinden in dit boek, maar Andy zal je uitleggen waarom en wat wél zal helpen.

Headspace (voor een hoofd vol leegte)
Andy Puddicombe
Uitgeverij Spectrum