Home Blog Boekrecensie: Voeding en hormonen

Boekrecensie: Voeding en hormonen

Geef je je hormonen de schuld van je gewicht, je pms en je slechte slaap? Niet geheel oneerlijk, want hormonen doen veel en kunnen zowel een positieve als negatieve invloed op je hebben. Je kunt zelf ook veel doen om je hormonen in balans te brengen. Voeding en hormonen legt uit hoe je dat middels voeding kunt bereiken.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Maaike Voeding en hormonen van Marjolein Dubbers. Benieuwd? Lees snel verder!

Marjolein Dubbers is food- en lifestylecoach en ervaringsdeskundige.  Ze heeft een burn-out gehad en ging op zoek naar een manier om haar energie en vitaliteit terug te krijgen. Ze heeft voor zichzelf ontdekt dat hormonen enorm veel impact hebben op bijvoorbeeld je energieniveau en op je gezondheid. Daarnaast leerde Marjolein dat voeding van grote invloed is op je hormonen. Naast haar eigen ervaring, heeft ze veel kennis opgedaan over dit onderwerp. Deze kennis deelt ze met jou in haar boeken, cursussen, lezingen én op haar website.

Voeding en hormonen

Dit boek gaat over voeding en hormonen. Mijn beeld van een boek dat gaat over hormonen was tot ongeveer een jaar geleden dat dit vooral geschikt zou zijn voor vrouwen in de overgang. Ik wist er gewoon weinig van en dacht dat je pas bij overgangsklachten wat kon doen. Nu weet ik beter en is er een wereld voor me open gegaan.

Na een inleiding waarin de auteur wat over zichzelf vertelt en vier componenten noemt die onmisbaar zijn bij de vrouwelijke hormoonbalans, volgen er 16 hoofdstukken. Hoofdstukken met klachten en hoofdstukken met voeding in de titel.  De hoofdstukken zijn opgebouwd met inhoudelijke teksten, een pagina met veel gestelde vragen en worden regelmatig afgesloten met een recept. De recepten zijn niet allemaal veganistisch.

Zelf zet ik vaak een streep of een cirkel om een belangrijk woord. Dat hoeft nu niet meer, in dit boek staan de bekende rode cirkels, die Marjolein ook in haar andere boeken gebruikt, om bepaalde woorden meer nadruk te geven.  Het boek sluit uiteraard af met een literatuurlijst, maar net daardoor staat er ook een uitleg met ‘de 7 wijzers van het energieke vrouwenkompas’.

De 7 wijzers van het energieke vrouwenkompas

Iedereen is anders en reageert anders op voeding en omstandigheden. Toch zijn er een aantal zaken die voor iedereen gezond zijn. Dat noemt Marjolein ‘de 7 wijzers van het energieke vrouwenkompas’. Deze wijzers klinken zo logisch! Eet en drink zoals de natuur ons geeft; wees niet bang voor gezonde vetten en eet ze; pioniers eten volop plantaardig; wees slimmer dan zoetigheid; koemelk is voor kalfjes; darmen houden niet van gluten en eet met veel variatie, maar eet niet te veel.  Toch eten we niet allemaal volgens deze wijzers en ervaren we (soms) klachten.

Gek op boekrecensies? Lees dan Frida’s review van Het plantaardige proteïne-kookboek!

Hormonen + tip

Twee van je belangrijkste hormonen zijn oestrogeen en progesteron.  Als deze uit balans zijn, geven ze veel verschillende klachten variërend van onregelmatige en pijnlijke menstruaties tot het dunner worden van je haar. In het boek wordt uitgelegd hoe er een disbalans tussen deze hormonen kan ontstaan.  En gelukkig wordt er ook een handvat aangereikt om er wat aan te doen.

Wist je dat je met vier verschillende zaden je cyclus kunt ondersteunen? Voor mij was het nieuw, maar het is zo eenvoudig om toe te passen dat ik het geprobeerd heb en dat het nu al in m’n systeem zit. Samengevat eet je in de eerste helft van je cyclus dagelijks een eetlepel lijnzaad en een eetlepel pompoenzaad. In de tweede helft eet je een eetlepel van zowel sesamzaad als van zonnebloempitten. Je kunt deze zaden en pitten heel gemakkelijk over je havermout doen in de ochtend of in je smoothie verwerken. Voor mij is dit een makkelijke manier om deze gewoonte er in te houden. Maar uiteraard kun je er ook de heerlijkste dingen mee maken. Zelf verwerk ik ze ook graag in bliss balls. In het boek staan een aantal recepten waarin ze ook verwerkt worden.

Ik kan in deze review natuurlijk niet alle tips weggeven, maar ik kan je vertellen dat ik het een toegankelijk boek vind met praktisch toepasbare tips.

Het is een makkelijk te lezen boek waarin je meer leert over je hormonen en de invloed van voeding hierop. Als je, net als ik, plantaardig eet, kan ik het boek voor de recepten niet aanraden. Ze zijn wel gemakkelijk te veganizen, maar in de recepten worden regelmatig een ei of mozzarella gebruikt.

Voeding en hormonen is zowel geschikt voor vrouwen in de overgang als vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Persoonlijk denk ik dat vrouwen meer mogen weten over hormonen en de invloed van voeding hierop. Het kan je leven op dat gebied wat makkelijker maken en laat je je krachtiger voelen.  Het is toch fantastisch dat je je middels voeding beter en krachtiger voelt en dat je klachten verminderen? En daarmee hoef je dus niet te wachten totdat je klachten krijgt in de overgang 😉

1 reageren

Voeding en hormonen, een review – Maaike blogt 20 december 2020 - 10:31

[…] kan zijn dat je deze review al gelezen hebt bij The Veggiereporter . Samen met andere enthousiastelingen schrijf ik reviews over boeken voor haar blog. Deze review is […]