Home Blog Boekrecensie: It’s a wrap!

Boekrecensie: It’s a wrap!

door Aafje

It’s a Wrap! is een kookboek gemaakt door liefhebbers van de No Fairytales wraps – die gekleurde tortilla’s in het koelschap van je supermarkt. Vijftig recepten vanuit de community zijn gebundeld tot dit boek.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Aafje It’s a Wrap! van No Fairytales. Benieuwd? Lees snel verder!

De indeling van It’s a Wrap!

Het boek is ingedeeld in vier ‘hoofdstukken’ gebaseerd op vier maaltijden: ontbijt, lunch, borrel en diner. Ikzelf vind dit nooit zo’n fijne indeling, omdat het vrij persoonlijk is wat iemand als diner ziet en als lunch, maar misschien word jij wel heel blij van deze indeling. Het aantal recepten varieert per hoofdstuk.

Recept: Regenboog crunch wrap recept (TikTok trend)

Hoe ziet het eruit?

Elk hoofdstuk bevat meerdere recepten, waarbij op de linker pagina steeds de ingrediënten en recepten zijn uitgeschreven en op de rechterpagina een mooie foto staat van het resultaat. De food-fotografie verdient zeker een compliment! De lay-out is verder vrij rustig, in No Fairytales-kleuren, en er staat duidelijk bij elk recept of het vega(n) is of niet. In totaal zijn 16 van de 50 recepten veganistisch.

De recepten zelf: vega(n) vriendelijk?

Op de achterkant van het boek staat dat je originele vullingen met extra aandacht voor groente gaat vinden in It’s a Wrap! Daarnaast staat er dat veel recepten vegetarisch zijn en er vrijwel overal vega-variaties worden gegeven. Ik heb kort door de vlees-recepten gebladerd en de enige tips die ik tegen kwam waren “vervang het genoemde vlees door ander vlees om het magerder te maken” en “ook lekker met kaas!”. Vega-variaties heb ik niet gespot.

Lees de vorige boekrecensie van Aafje: 5 Ingrediënten Vegan!

16x vegan wraps

Gelukkig zijn er dus ook 16 veganistische recepten. Enkele van deze recepten zijn dipjes (voor de nacho’s die je heel makkelijk kan maken van de wraps), zoals guacamole. Het idee om van wraps nacho’s te maken vind ik erg leuk, maar de recepten voor dipjes die erin staan, zijn niet vernieuwend. Ook de recepten voor enchilada’s en wraps met hummus en (gegrilde) groenten en eventueel falafel kent vrijwel elke veganist wel. Maar er staan ook creaties in waar je zelf niet zo snel aan zou denken, zoals bijvoorbeeld een taco- of tortillabowl. Deze recepten spreken mij het meest aan! Ik zou de bowls zo uit de foto’s willen plukken om op tafel te serveren.

Een toevoeging voor je boekenplank?

Als je gek op wraps bent? Ja! Als je tegen foto’s met vlees/vis/eieren kan en met eigen fantasie daar een vegan variant van kan maken? Ja! Als je dat niet kan en/of wil; nee, dan is dit boek niks voor jou. Ik vind er helaas weinig verrassende vegan recepten in staan en zou het daarom niet aanschaffen. Ik hoop dat ze een keer een vega(n) variant uitbrengen van dit boek, maar dan moeten er natuurlijk wel genoeg vegans in de No Fairytales-community zitten. Dus vind jij de wraps erg lekker? Sluit je dan vooral aan en let’s go met een herziende vegan editie!

It's a wrap boekrecensie

It’s a Wrap!
No Fairytales community en Marie-Sophie Wigbers