Home Blog Boekrecensie: Mam wil je dit vaker maken?

Boekrecensie: Mam wil je dit vaker maken?

Mam wil je dit vaker maken? is hét vegan kookboek voor jong en oud. Het boek staat vol gezonde, vegan recepten waarbij je je vingers zal aflikken!

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Frida Mam wil je dit vaker maken? van Anne van Twillert. Benieuwd? Lees snel verder!

Een pakketje krijgen is altijd leuk in deze rare tijden. Toen ik het nieuwe kookboek Mam, wil je dit vaker maken? kreeg om te recenseren, werd ik spontaan blij. Het zag er alleen al vrolijk uit. Ook wel wat druk en rommelig, maar dat vond ik niet storend. Het boek belooft, zoals de titel al zegt, gezonde, plantaardige recepten die je zonder poespas op tafel kan zetten. De ‘Mam’ in de titel doet vermoeden dat het voor het hele gezin is. Dit spreekt me erg aan, omdat ik liefst niet te veel dure spullen in huis wil halen, graag kook en bak met niet te veel ongezonde ingrediënten (af en toe natuurlijk wel, hoor) en plantaardig altijd fijn is voor mens, dier en planeet.

De inleiding van Mam wil je dit vaker maken?

Anne begint het boek met een gezellige binnenkomer van vooroordelen die er bestaan over vegan eten. Konijnenvoer, immers! Maar zij geeft er een positieve draai aan, want wie wil er nu niet eten voor een beter milieu, minder dierenleed en wil een gezonder eetpatroon ontwikkelen? Zo begon het bij haar in ieder geval. Ze wil met haar boek laten zien dat vegan eten niet saai hoeft te zijn en dat je niet naar de supermarkt hoeft voor vegan vervangers. Gewoon beginnen dus, in je eigen keuken!

De recepten zijn verdeeld in vier hoofdstukken: Goede Morgen, In de middag, Tussendoor en Hallo Avond. Alle hoofdstukken zijn vergezeld met foto’s van haar en haar kinderen en van de gerechten en baksels. Alles straalt vrolijkheid en gezelligheid uit zonder over the top te zijn.

Goede Morgen

Het eerste hoofdstuk begint met good old havermoutpap. Niet echt mijn ‘ding’, maar op de volgende pagina staan heerlijke havermoutkoekjes. Daarvan werd ik direct fan. Vooral vond ik ze erg lekker door de toevoeging van krentjes en dadels: net iets aangenamer dan alleen op basis van bananen en havermout. Een minpuntje: je moet havermout toevoegen ‘tot er een stevig deeg ontstaat’. Dit vind ik zelf een beetje vaag. Ik heb liever dat er een hoeveelheid vermeld wordt. Daarna volgen heerlijke, zoete ontbijtjes die toch gezond zijn, maar wel veel op basis van havermout. Je moet dus wel van haver houden. Gelukkig zijn er ook lekkere fruitshakerecepten, pannenkoeken en muffins!

In de middag

Voor de middag geeft Anne veel recepten voor gemakkelijke broodjes zonder gist, die niet te lang hoeven rijzen of waar je dure apparatuur voor nodig hebt. Het zijn recepten op basis van banaan en/of met verschillende soorten meel. Erg lekker allemaal. Als vervanger van ei gebruikt de kookboekenmaker bijna altijd chiazaad, waardoor het niet altijd heel luchtig wordt, maar dat is verder geen probleem gebleken bij het maken. Daarnaast staan er verschillende recepten in voor smeersels, maar ook wraps, salades, soepen enzovoorts. Omdat het zo veelzijdig is, vind je voor elk gezinslid wel iets dat lekker is als lunch.

Mam wil je dit vaker maken boekrecensie

Tussendoor

De tussendoortjes zijn, op enige uitzondering na, allemaal op basis van gezonde en pure ingrediënten als (wederom) bananen, noten, meel en dadels of ander fruit. Zo vind je koekjes, cake en een appeltaartje waar geen boter in gaat, maar gedroogd fruit. De noten- en dadelbonbons zijn erg lekker en gezond, omdat ze om pure chocolade vragen en geen toegevoegde suikers. In het pepernotenrecept gaat boekweitmeel, wat ik niet heel erg lekker vind, maar het is gemakkelijk te vervangen door ander meel. Al met al ook in dit hoofdstuk weer voor elk wat wils.

Hallo Avond

Wat ik hierboven schreef over de veelzijdigheid, geldt ook voor de recepten voor het avondeten. Anne maakt van bekende recepten als curry, nasi en stamppotjes lekkere vegan varianten. De (soms ietwat prijzige) vleesvervangers hoef je met dit boek niet meer per se te kopen, want er staan recepten in voor bijvoorbeeld vegan burgers. Ook in dit hoofdstuk lekkere, vullende maaltijdsoepen; soms met ballen van vegan geha(c)kt.

Het boek sluit af met een boodschappenlijst en een index.

Al met al een aanrader, dit boek. Het is een grote variatie aan recepten en mooie, vegan versies van bekende gerechten of baksels. Zo zullen ook kinderen minder worden verleid toch te kiezen voor een dierlijke variant. Ook voor beginnende veganisten zijn de recepten eenvoudig te bereiden. Je hebt er geen ingewikkelde ingrediënten voor nodig. Dadels en chiazaad zijn wel wat prijziger, dus misschien was het goed geweest als Anne daar iets over zou zeggen voor de mensen die minder te besteden hebben. Ook zou ze een van de vele ei-vervangers zou noemen (lijnzaad bijvoorbeeld).

De foto’s zijn grappig en niet zweverig of erg gestileerd, wat ook wel eens fijn is om te zien. Mam wil je dit vaker maken? is een boek dat je er gauw weer even bij pakt om nogmaals een beproefd recept uit te maken. De kids zouden de beroemde vraag in ieder geval stellen: …, wil je dit vaker maken?

Mam, wil je dit vaker maken? VEGAN
Anne van Twillert
Het Hoogehuis