Home Blog Boekrecensie: Vegan Sweet Food

Boekrecensie: Vegan Sweet Food

door Lotte

De schrijfsters Lamyai Vozzi en Aidah Samphani zijn bekend van hun eerste kookboek Vegan Street Food en runnen samen een lunchroom in Zweden. Met hun tweede kookboek, Vegan Sweet Food, verrijken ze de plantaardige keuken met maar liefst 49 vegan snoep recepten!

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Lotte Vegan Sweet Food van Lamyai Vozzi en Aidah Samphani. Benieuwd? Lees snel verder!

Vegan Sweet Food: een plantaardig, glutenvrij en raw kookboek

Als je de beschrijving van dit boek vol zoet lekkers leest, krijg je de indruk dat de verwennerijen ook nog eens best gezond zijn. ‘Raw’ eten houdt namelijk in dat het natuurlijk en onbehandeld is. Dat wil zeggen: de ingrediënten zijn niet gekookt, gestoomd, gebakken, etc. Helaas bevat vrijwel ieder recept een flinke hoeveelheid kokosolie. Van kokosolie wordt ook wel gezegd dat het vanwege de enorme hoeveelheid verzadigde vetten niet in de keuken thuishoort, maar in de badkamer. Je kunt er namelijk allerlei zero waste verzorgingsproducten mee maken. Zelf zou ik de recepten dus niet zo snel maken of ze zo aanpassen dat er geen kokosolie in hoeft.

Veel van hetzelfde

Doordat veel van de recepten kokosolie bevatten, gaan ze al snel op elkaar lijken. Als zoetstof voor bijvoorbeeld chocolademousse en pistachestengels wordt agavesiroop gebruikt. Doordat het hele boek vol staat met zoete lekkernijen, is dit een ingrediënt dat óók op bijna iedere bladzijde te vinden is. Hetzelfde geldt voor geweekte cashews, die veel recepten romig moeten maken. Eigenlijk kun je dus met een paar basisingrediënten bijna alle recepten maken.

Ik vind de recepten in Vegan Sweet Food dus niet heel origineel. Als je al een tijdje vegan eet, zul je niet veel nieuwe inspiratie opdoen met dit boek. Eigenlijk heb je genoeg aan het andere kookboek, Vegan Street Food, omdat daar ook een aantal vergelijkbare toetjes in staat.

Mooie opmaak

De opmaak van het boek is mede ondanks de geweldige foto’s wel erg mooi. Net als in Vegan Street Food staat er bij ieder recept een grote afbeelding van het eindresultaat. De indeling van de recepten is alleen niet zo logisch: het boek begint met allerlei toetjes en snacks door elkaar en eindigt met de basisrecepten. De overige recepten zijn niet gegroepeerd op thema’s zoals taarten, fruit of chocolade. Doordat het register achterin alfabetisch is, helpt dat ook niet. Wanneer je bijvoorbeeld een cheesecake recept wil kiezen, zul je dus steeds door het gehele boek heen en weer moeten bladeren.

Al met al zou ik vooral Vegan Street Food aanbevelen. Vegan Sweet Food, het tweede boek van de Thais-Zweede zussen voegt weinig nieuws toe, hoewel de foto’s van al het vegan snoep jaloersmakend zijn! De recepten zijn best veel hetzelfde en onhandig geordend in het boek. Jammer, maar gelukkig zijn er genoeg andere goede kookboeken.

Vegan Sweet Food
Lamyai Vozzi & Aidah Samphani
Forte Culinair