Home Activisme Boekrecensie: Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven

Boekrecensie: Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven

door Lisa

Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven is een boek dat alle misvattingen over een bewuste lifestyle van tafel veegt. Marije van der Made is vooral bekend van haar Youtube kanaal ‘Dit gebeurt er als’, waar ze video’s maakt over allerlei experimenten en uitdagingen op het gebied van duurzamer leven, (mentale) gezondheid en voeding. De humoristische maar realistische manier waarop ze haar video’s maakt, komt duidelijk terug in dit boek over duurzamer leven dat zij heeft uitgebracht.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Lisa Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven van Marije van der Made. Benieuwd? Lees snel verder!

Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven: kritisch voorwaarts

Marije start het boek met een persoonlijk stuk over haar leven en haar ideeën over duurzaamheid. Ze motiveert je als lezer om kritisch te zijn, maar je ook bewust te zijn van je eigen denkkaders en te kiezen voor manieren van duurzaamheid die bij jezelf passen. Het boek heeft een vaste opbouw in elk hoofdstuk op basis van verschillende thema’s. Zowel voor snelle lezers als mensen die alle informatie willen hebben, is dit een handig boek. Marije geeft uitgebreide informatie, maar maakt ook een ‘lang verhaal kort’, zodat je zelf kunt kiezen en toch beslagen ten ijs komt.

Oneliners

Het leuke is dat ze als titel allerlei ‘dooddoeners’ heeft gebruikt, zoals: “O, dit mag jij dan zeker niet hebben”, “Je hebt toch vlees nodig”, “Mag ik nu ook al niet meer reizen” of “Ja, maar als we allemaal vegan gaan, is dat ook slecht voor de wereld”. Marije geeft je goede en opbouwende reacties, zodat je op een gevatte manier kan reageren op ongenuanceerde opmerkingen. Ze biedt goede achtergrondinformatie en staat stil bij ongemakkelijke feiten.

Aan het eind van ieder hoofdstuk staat een grappige en bijdehante comeback, geschreven door Marten Mantel. Zo kun je op de opmerking “een goed stuk vlees hoort erbij” lekker gevat reageren met “dat zeggen ze ook over jou als je een feestje binnen komt lopen in die strakke broek van je”.

Inspireren

Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven is vooral een informatief boek. Het is voor mij geen boek dat ik in een ruk uitlees, maar liever af en toe erbij pak. Je kunt ook zeker kiezen voor onderwerpen of stellingen die er voor jou uitspringen, zonder dat je het boek van begin tot eind moet lezen. Het fijne aan Marijes boek is dat je na het lezen beschikt over concrete informatie en goede gespreksstof zonder dat je te bijdehand of belerend hoeft over te komen. De grapjes tussendoor maken het tot een luchtig geheel waardoor het fijn is om te lezen. Hopelijk kun je na het lezen jezelf en anderen in je omgeving op een laagdrempelige manier inspireren om een stap richting duurzaamheid te maken.

Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven
Marije van der Made
Kosmos Uitgevers