Home Beauty en verzorging Boekrecensie: Na regen komt zonneschijn

Boekrecensie: Na regen komt zonneschijn

Wie wil dat nu niet: Vijftien lessen en dan ‘hups’ van twijfel naar zelfliefde. Nou ja, de mensen die wel wat meer zelfvertrouwen kunnen gebruiken. Een boekrecensie van Na regen komt zonneschijn van Alexandra Elle.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Frida Na regen komt zonneschijn van Alexandra Elle. Benieuwd? Lees snel verder!

Na regen komt zonneschijn, het boek

Twijfel loslaten, zelfliefde toelaten: dat zou ik wel graag willen! Zeker als het gaat om mijn zelfbeeld, zowel uiterlijk als innerlijk. Sterker zijn dan de belemmeringen op mijn pad en leven vanuit overvloed is ook welkom, zoals de tekst op de achterkant belooft. Het is echter niet een boek dat je even in een week uitleest en dan overloopt van zelfliefde en nooit meer twijfelt. Na regen komt zonneschijn bestaat uit allemaal lessen en quotes waar je even op moet kauwen en die je moet laten bezinken. Ga er dus maar even voor zitten. Het boek is voor iedereen die aan het leren is hoe je kunt dansen in de regen en dat je stormen niet bepalen wie je bent.

Vijftien lessen: van Verandering naar Vergevin

De lessen zijn verdeeld over vijftien hoofdstukken en luiden:
1. Verandering
2. Liefde voor jezelf
3. Het lijden verlichten
4. Tijd
5. Bevestiging
6. Liefde
7. Ontwikkeling
8. Familie
9. Leren ademen
10. Helen
11. Identiteit
12. Vergelijken
13. Toewijding
14. Acceptatie
15. Vergeving

In de hoofdstukken beschrijft Alexandra Elle haar eigen ervaringen met de verschillende thema’s. Ze kijkt terug op haar jeugd en haar relatie met haar moeder. In de hoofdstukken over Verandering en Liefde voor jezelf vond ik veel herkenning. Veel stukken kwamen echt binnen, zoals: ‘Het onvermijdelijke ongemak dat het afleren van oude gewoontes met zich meebrengt […]’. Of dat in jouw ideale wereld verandering niet hand in hand gaat met angst en dat loslaten verbonden is met tot bloei komen.

Na regen komt zonneschijn review

Ik kon me niet altijd herkennen in de hoofdstukken daarna, omdat ze het daarin vooral heeft over haar eigen situaties en je minder laat nadenken met mooie vragen en zinnen over je eigen situatie.

De laatste lessen over Acceptatie en Vergeving kunnen in eerste instantie voor wat weerstand zorgen, maar na het even rustig te laten bezinken, ontdekte ik dat dit stiekem juist de lastigste dingen zijn. Want wie ben je, wat komt er van je terecht als je milder bent voor jezelf en je niet tot het uiterste pusht? Word je dan niet laks, lui, passief? Goed dus deze hoofdstukken rustig nog een keertje te lezen.

Quotes om op te herkauwen

De hoofdstukken sluiten af met mooie pagina’s in roze met quotes. In tegenstelling tot de titel — die ik een beetje een inkoppertje of dooddoener vond (type wc-tegeltjeswijsheid), spraken mij veel wel aan. Een paar om te delen:

• Ik doe mijn best. Ik vertrouw op mijn pad en oordeel niet over mijzelf.
  • Niets is sterk genoeg om me te breken of te vernietigen (mijn favoriet denk ik wel).
  • Ik hoef niet altijd perfect te zijn als ik bezig ben met helen en groeien.

Maar deze eigenlijk ook: Ik weet dat elke storm die ik doorsta de weg vrijmaakt voor iets groters, iets mooiers, iets wat meer vruchten afwerpt.

Dankbaar kijken naar wat er wel is

Na de quotes stelt de schrijfster je een vraag om over na te denken of over te schrijven die betrekking heeft op het voorgaande hoofdstuk. Zo word je toch ‘gedwongen’ om haar eigen ervaringen te vertalen naar je eigen situatie. Ik vond dit erg prettig en helpend. Zo mag je na het hoofdstuk over Liefde voor jezelf terug gaan naar de eerste keer dat je van jezelf hield of een poging daartoe deed en mag je de vraag beantwoorden: Wie heeft je laten zien hoe dat moest? Wat moet je nog bijleren of juist afleren?

Ook een helpende meditatie vond ik: Denk aan een moment waarop je merkte dat je bezig was jezelf te ontwikkelen tot wie je echt bent. Hoe voelde dat, en hoe heeft dat wordingsproces je gevormd? Dit soort vragen leerden mij weer terug te keren naar de tijd waarop ik dingen intuïtief kon doen en ook die echt dicht bij mijzelf lagen en waar ik echt gelukkig van werd. Ook leer je door de meditaties te kijken naar wat je wel hebt en wat er wel is, in plaats van niet.

Conclusie: Veel omgevouwen hoekjes

Een prachtig (vormgegeven) boek dat vraagt om de stukjes die vooral landen en je aanspreken te herlezen. Ik heb heel wat hoekjes omgevouwen om er af en toe dus weer bij te pakken. De hoofdstukken met veel eigen ervaringen spraken mij misschien niet altijd aan, ik had wel veel aan het inleidende hoofdstuk en ook het slot met de titel Speciaal voor jou vond ik mooi. Hierin deelt ze mooie wijsheden. Bijna te veel voor een hoofdstuk. Ik zou het misschien fijner gevonden hebben als ze deze levenslessen verwerkt had in de voorafgaande hoofdstukken, want nu is het veel om over na te denken achter elkaar. Een alinea bevat genoeg stof tot overpeinzen voor een dag.

Na regen komt zonneschijn review

Na regen komt zonneschijn
Alexandra Elle