Home Blog Boekrecensie: Dosia plukt bessen

Boekrecensie: Dosia plukt bessen

door Sarah

Dosia Brewer kan je kennen van haar recepten in o.a. tijdschrift Delicious en haar vegan bakbijbel ‘Dosia bakt vegan’. Nu komt ze met een kookboek rondom één ingrediënt dat volgens haar meer aandacht mag krijgen in de Nederlandse keuken: Dosia plukt bessen!

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Sarah Dosia plukt bessen van Dosia Brewer. Benieuwd? Lees snel verder!

Dosia plukt bessen: de eerste indruk

In ‘Dosia plukt bessen’ vind je recepten met bessen in de breedste zin van het woord. Mijn associatie bij bessen als ingrediënt is vooral gebak, ik kan me niet herinneren dat ik ooit bessen gebruikt heb voor bijvoorbeeld avondeten. Dit boek laat zien dat je er nog veel meer mee kan: de maar liefst 160 recepten zijn verdeeld over de hoofdstukken jam & gelei, ontbijt & brunch, lunch & hoofdgerechten, ijs & toet, taart, koek & snoep, dranken en smaakmakers. Het boek sluit af met een complete wildpluk– en moestuingids.

Bij het doorbladeren van het boek zie ik gelijk een aantal recepten met vlees, wat even voor verwarring zorgde. Maar wat blijkt: alle recepten hebben zowel een dierlijke optie als een vegan optie! Ik vind dit zelf een slimme manier van een kookboek maken, zo kan iemand bij elk recept zelf beslissen voor welke optie diegene gaat.

Creatief met bessen

In deze hoofdstukken vind je onwijs creatieve gerechten waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn. Zeker het hoofdstuk ‘lunch en hoofdgerechten’ staat vol verrassingen, zoals geroosterde aubergine met hazelnoot-rodebessensaus, vegan braadworstjes in een saus van druiven en rode wijn en bruchette met gorgonzola en quick pickle van bramen. Een greep uit de andere recepten die me opvallen: blauwebessensoezen, cranberry-wittechocolade spiralen, gerookte camambert, dutch baby met gemengde bessen en yoghurt en bramen-gember wodka.

Wat ik fijn vind aan dit boek is dat het naast deze interessante recepten ook erg veel informatie biedt, bijvoorbeeld over de recepten tot stand zijn gekomen en hoe je kan variëren. Dit zie je duidelijk terug in het hoofdstuk ‘dranken’: hier vind je een basisrecept voor een ‘bessenborrel’ waarin wordt uitgelegd hoe je moet rekenen met percentages alcohol, suiker en fruit, en hoe je kunt berekenen hoelang je je drank kunt bewaren. Ook vind je achterin veel informatie over welke soorten bessen er zijn, waar je ze kunt plukken, hoe je ze kunt bewaren etc.

De keuken in: fluffy pannenkoeken en blauwe bessen-amandel broodjes

Dan is het tijd voor het leukste onderdeel, het testen van de recepten! Ik heb deze keer twee recepten uitgeprobeerd. Ik ben groot fan van fluffy pancakes als ontbijt in het weekend, dus ik was benieuwd of Dosia mijn standaard recept kon overtreffen. Dit recept gebruikt namelijk opgeklopte aquafaba als eivervanger, wat voor éxtra luchtige pancakes zou moeten zorgen. De pancakes waren erg lekker, maar dat kwam vooral door de toegevoegde kardemom wat ik een lekkere variatie vond. Ze waren zeker luchtig, maar niet meer dan hoe ik ze normaliter maak.

dosia plukt bessen recept test

Een iets spannender recept zijn de bessenbroodjes. Ook hier gaat kardemom door het deeg (ik proef een thema), en over de broodjes verdeel je zelfgemaakte amandelspijs en bessen naar keuze. De broodjes werden een stuk langzamer gaar dan de oventijd die Dosia aangaf, maar de combinatie van amandelspijs en bessen is erg geslaagd. Ik maakte ze met blauwe bessen en met kersen en vond die met kersen het lekkerste.

Ik denk dat ‘Dosia plukt bessen’ een hele mooie aanwinst is op de al bestaande kookboeken. Er staan ontzettend veel creatieve recepten in die ik zou maken als ik uit wil pakken of iets speciaals wil proberen, maar er zijn ook genoeg wat simpelere recepten te vinden. Ik pak hem er zeker nog bij om aan de brouw te gaan met een bessenlikeur, en zo zijn er nog wel een aantal recepten die ik ga proberen. Ik vind dit een uniek boek en ben daarom zeker blij dat ‘ie in mijn boekenkast staat!

Dosia plukt bessen
Dosia Brewer
Fontaine uitgevers
Prijs: €34,99
ISBN 9789464040425

Nooit meer een artikel of recept missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Elke maandag breng ik je op de hoogte van de nieuwste artikelen, de lekkerste recepten en andere leuke dingen – gewoon in jouw mailbox. Tot dan!