Home Reviews Boekrecensie: NOMNOMNOM

Boekrecensie: NOMNOMNOM

door Mette van Blokland

Lekkere recepten, doen waar je zin in hebt en een vrije insteek, want ‘het leven is al behoorlijk ingewikkeld,’ stelt Dorothy Porker. NOMNOMNOM is dus bij uitstek een kookboek dat je goed doet.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Mette NOMNOMNOM van Dorothy Porker. Benieuwd? Lees snel verder!

NOMNOMNOM: lekker en makkelijk eten

Dorothy Porker is de auteur van foodblog Vette Sletten. Geïnspireerd door de diverse keukens heeft Dorothy een hoekje van de kookwereld vrij weten te maken dat een enorm veilige en vrije kijk heeft op eten — waar iedereen welkom is. NOMNOMNOM is gericht op eten leuk en lekker maken. De dieetcultuur wordt regelrecht de keuken uitgebonjourd en moet plaatsmaken voor eten vol genot. Snelle trek, grote trek, mag wel hoeft niet, zoete trek.

Met recepten als gado-gado, gochujang tartiflette, Bob Rösti (ja, je leest het goed) en een patatje zoet gooit Dorothy je beeld op wat mag en kan lekker om. De instructies dragen bij aan deze ontspannen houding. Ze zijn duidelijk (hoewel de tekst soms enigszins dicht op elkaar staat) en bieden ruimte voor variatie. Je kan het jezelf soms heerlijk moeilijk maken, maar daartegenover staan ook altijd tips om keukenstress compleet te omzeilen. Je hoeft zelfs niet eens te koken, aldus Dorothy. Het eerste “recept” is namelijk take-out bestellen! Maar laten we wel wezen, de kans dat je dat doet is waarschijnlijk niet heel groot als je ook maar even door het boek bladert.

Fantastische foto’s vol plezier

De gerechten zijn zeker niet de enige grensverleggende aspecten van het boek. Eten wordt namelijk ook visueel fantastisch gepresenteerd. Felle kleuren, zwevende tofu puffs, vechtende zoete aardappelen en vuisten vol lasagne, het komt allemaal voorbij. De compositie van elke foto werkt fantastisch en brengt een spontane manier van omgaan met voedsel. Je mag zeker wel spelen met je eten! Juist! De foto’s brengen de combinatie humor en eten zeker over en zijn dan ook een van de ijzersterke punten van dit boek. Het visuele plezier dat in ieder hoekje gegoten is werkt heel inspirerend en bevrijdend. Het boek moedigt je visueel echt aan om anders over eten te denken en maakt het eten zelf extra leuk!

NOMNOMNOM review

Omnivore insteek

Wat wel belangrijk is, is om te weten dat het boek niet volledig vegan is. Zo komt er bijvoorbeeld een recept voorbij waarin in principe gevraagd wordt om speklap aan te schaffen. Gelukkig zijn de vega en vegan variaties die Dorothy aanbied hartstikke goede vervangers, en zijn de recepten dusdanig open dat je zelf ook een heel eind kunt komen als je kan en wil. Achterin het boek vind je een vega(n) index om het makkelijker te maken voor mensen die geen vlees eten.

NOMNOMNOM stelt je niet teleur als je een ander, plezierig idee wil van wat eten je te bieden heeft. Het is een geweldig boek als je verrast wil worden. Soms moeilijk, soms makkelijk, Dorothy laat je je keukentijd invullen zoals jij dat wil. Voor iedere kok die wil kunnen variëren is dit kookboek in ieder geval een must-have. Nogmaals is het niet een volledig vegan boek. Als dit je niet helemaal lekker zit, is het misschien iets om dit exemplaar over te slaan. Zolang eten maar lekker en leuk is, is het devies, zowel in smaak als ervaring.

NOMNOMNOM
Dorothy Porker
Fontaine Uitgevers
€ 24,99
ISBN9789046827611

Nooit meer een artikel of recept missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Elke maandag breng ik je op de hoogte van de nieuwste artikelen, de lekkerste recepten en andere leuke dingen – gewoon in jouw mailbox. Tot dan!