Home Lifestyle Boekrecensie: De Kracht van teruggeven van Maartje Bregman

Boekrecensie: De Kracht van teruggeven van Maartje Bregman

door Willemijn van Elderen

In de drukke maatschappij van tegenwoordig willen we onszelf nog wel eens voorbij lopen. Dit heeft vaak niet alleen effect op onze gemoedstoestand, maar ook op onze gezondheid. Om deze reden is het soms goed om even stil te staan en uit te zoomen. Een moment terug naar jezelf. In het boek De Kracht van teruggeven sta JIJ centraal. Wat kun jij doen om een duurzame, fitte en gezonde leefstijl te hanteren? In deze recensie; mijn bevindingen over het boek van Maartje Bregman.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Willemijn De Kracht van het teruggeven van Maartje Bregman. Benieuwd? Lees snel verder!

De Kracht van het teruggeven: de vormgeving

Vormgeving van een boek vind ik heel belangrijk. Dit heeft vrij snel invloed op de overall sfeer van het boek. Het gehele boek van Maartje Bregman is vormgegeven in natuurtinten. Door de zachte kleur gaat de aandacht écht naar het verhaal. Het lettertype leest prettig en de verdere vormgeving is strak. Tussen sommige alinea’s staat een leuk weetje; deze is licht gearceerd; waarmee de aandacht wel wordt getrokken maar niet wordt ‘overtrokken’. De tekst wordt prettig afgewisseld met foto’s die de persoonlijkheid van de schrijfster laten doorschemeren. Op deze manier leer je door het boek heen, de schrijfster kennen.

Ieder hoofdstuk heeft één of meerdere gekleurde pagina’s waarbij een persoonlijk verhaal wordt uitgelicht. Deze is van toepassing op het thema van dat hoofdstuk. Soms worden zinnen onderbroken door deze pagina’s, dat maakt het wel soms lastig om de originele draad van het verhaal weer op te pakken. Een goede kant is echter dat de persoonlijke anekdotes het boek toegankelijker maken. De afstand tussen schrijver en lezer wordt hierdoor verkleind. Het papier van het boek is ontzettend stevig. Scheurt niet en ook de kaft krijgt, ondanks het feit dat het paperback is, geen vervelende vouwen. Het boek leent zich dus perfect voor doorgeven (of meermaals lezen)!

Met de code RUDOLPH krijg je gratis verzending op De Kracht van het teruggeven. Bestel het hier!

Duurzaam, fit en gezond

Het boek is opgedeeld in drie thema’s. Duurzaam, fit en gezond. Ieder thema is weer opgedeeld in een aantal hoofdstukken en paragrafen. De hoofdstukken zijn niet te lang, wat prettig is. Op deze manier kun je ook op handige punten stoppen met lezen; hierdoor pak je ook snel de draad weer op.

De schrijfstijl van Maartje bevalt me wel. Niet te ingewikkeld, waardoor het makkelijk leest. Het boek is daarom ook voor iedereen toegankelijk. Door het hele boek heen wordt het geschreven woord onderbouwd met theorie. Naast het feit dat het boek fijne tips geeft, leer je er ook wat van! Zo wist ik bijvoorbeeld helemaal niet dat lege chips zakken niet bij het plastic mogen! Bij het thema Gezondheid worden ook veel dingen over het lichaam toegelicht — een leuke manier van kennis opdoen.

De Kracht van het teruggeven voor alle leeftijden

Inhoudelijk gezien is het een goed boek voor alle leeftijden en doelgroepen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik persoonlijk al veel dingen wist die worden toegelicht in het boek. Thema’s als duurzaamheid en klimaat zijn verre van nieuw voor mij, maar voor anderen voor wie dit wel nieuw is, is het een erg goed begin!

Ik ben positief over de tips en tricks die worden aangereikt in het boek. Ook dit zijn voor mij stukken die ik al eerder in andere boeken heb gezien, maar dat maakt het absoluut geen slecht boek. Hier en daar vind je nog wat spel- en stijlfouten, maar wat wil je ook van iemand die het boek helemaal zelf heeft uitgegeven. Iedereen die een verandering van leefstijl wil aannemen maar niet weet waar te beginnen, is bij Maartje aan het goede adres!

Bijpassend werkboek

Stiekem ben ik dol op werkboekjes. Ik moet echt zeggen dat ik het werkboek van Maartje erg leuk vind! Er staan niet alleen hele leuke oefeningen in, maar ook oefeningen die je beter naar jezelf laten kijken.

Wat ik persoonlijk heel leuk vind is de ‘alfabet workout’! Hierbij staan van A tot Z verschillende sportieve oefeningen opgesomd. Met de letters spel je je eigen naam, zodat je een persoonlijke workout krijgt. Alle oefeningen legt ze ook nog eens uit op haar YouTube-kanaal. Daarnaast staan er ook niet-sportieve oefeningen in die je langer laten nadenken over bepaalde zaken. Van toekomstperspectieven tot zowel positieve en negatieve gedachtes en van een slaaptracker tot ademhalingsoefeningen.

Ik vond het een leuk boek om te lezen! Ondanks het feit dat het boek dik oogt, had ik deze vrij snel uit. Ik vind het zeker een aanrader voor iedereen die meer aandacht wil besteden aan zichzelf of de natuur.  Van beginneling tot expert, het boek geeft je zeker een positieve vibe mee én soms zelfs een glimlach!

De Kracht van het teruggeven
Maartje Bregman
Eigen beheer