Home Blog Boekrecensie: Julie natuurlijk

Boekrecensie: Julie natuurlijk

Met prachtige foto’s en toont Julie van den Kerchove in Julie natuurlijk hoe je glutenvrije, plantaardige en heerlijke gerechten kunt maken.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Frida Julie natuurlijk van Julie van den Kerchove. Benieuwd? Lees snel verder!

Eens in de zoveel tijd krijg ik de dieetkolder in mijn kop. Teveel suikers en vetten resulteren in ik weer even gezond ‘moet’ doen van mijzelf. Alle ongezonde dingen mijn huis uit. Ik accepteer het maar even dat het zo gaat, want lang houd ik het toch niet vol. Vast herkenbaar. In zo’n fase was ik toen ik het boek van bekend influencer Julie van den Kerchhove zag. Nou ja, alleen de titel dan. Ik had het nog niet ingezien. Raw en vegan, dan moest het goed komen met mij en mijn lijf, dacht ik. Klinkt overdreven en dat is het misschien ook. Toch pakte het verrassend goed!

Julie natuurlijk: haar verhaal

Het boek begint met de zoektocht van Julie zelf naar een energieker leven, een verhaal waarin ik veel herkende. Samen met haar partner Simon ondernam ze een zoektocht en verdiepte ze zich in de raw foodkeuken. Uiteindelijk volgde ze een opleiding tot rawfoodchef. Haar boek is hier een weerslag van, maar bevat niet alleen raw recepten. Voor mij een verademing, want ik doe het niet goed op alleen ‘koude’ gerechten.

Het boek bevat dan ook warme gerechten uit de oven als brood, falafels en zelfs frietjes. Door de combinatie van rauwe en warme gerechten kun je perfect inspelen op de seizoenen, zo zegt ze zelf. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Zonder schuldgevoel

Alle gerechten zijn vrij van gluten, geraffineerde suikers en melkproducten en natuurlijk plantaardig. Ze zegt dat je zo zonder schuldgevoel kan eten. Een woord dat ik zelf liever zou vermijden.

De keuken in

Volgens Julie hoeft raw food niet tijdrovend te zijn. Met de juiste planning heb je al snel iets op tafel staan door bijvoorbeeld quinoa en peulvruchten van te voren te koken en in de koelkast te bewaren. Dat geldt ook voor dressings. In de vriezer kun je porties fruit in zakjes bewaren voor smoothies. Julie combineert rauwe en warme gerechten om enerzijds het immuunsysteem te versterken met raw food en anderzijds de wintermaanden goed door te komen, omdat je lichaam dan behoefte heeft aan warme gerechten. Win-win is dat je door deze combi kieskeurige eters gemakkelijker kan overtuigen of ze op een laagdrempelige manier kan laten kennismaken met deze nieuwe keuken.

Mijn favorieten

Het boek is verdeeld in hoofdstukken die achtereenvolgens recepten geven voor ontbijt, drankjes, lichte maaltijden, grote honger (ja, hoi!), hapjes & bijgerechten en desserts (nog meer aan mij besteed). Normaal ben ik geneigd direct door te bladeren naar de desserts, maar nu besloot ik even rustig voor de recepten uit de andere hoofdstukken te gaan zitten. En ze verrasten me enorm.

Wat werd ik blij van gerechten als een Oosterse salade met kerriesaus, een lentesalade van quinoa of een snelle wrap met walnootpaté. Dat klinkt goed: salades waar niet alleen courgettespaghetti in hoeft! Mij heeft ze al overtuigd.

Toch verder naar de desserts, waar ik enorm vrolijk van werd. Mijn favorieten zijn en blijven taartjes en uit dit boek zijn het de fruittaartjes met vanillecrème en de limoenmousse. De laatste is op basis van avocado en hoewel ik daar geen groot fan van ben, blijf ik avocado op deze manier wel geweldig vinden. Het concept kende ik al, romige toetjes op basis van avocado, maar nu heb ik het ook echt als dessert gegeten in plaats van als taart. Dat gaan we dus vaker doen!

Conclusie: een blijvertje!

Ik heb al heel wat kook- en bakboeken in de kast staan: passend of juist niet passend bij de fases van mijn leven. Veel boeken heb ik ook in de loop der jaren weer weggedaan, omdat ze vrij extreem waren en recepten bevatten die of niet lekker waren (te gezond) of juist te lekker (ik kan dan geen maat houden). Dit boek is echt een blijvertje: juist door de balans die de schrijfster weet te vinden tussen gezond, voedzaam, maar ook voor genietmomenten. En dat genieten ook kan met gezonde voedende gerechten in combinatie met een lekker zoet toetje. Ik ga hier lang plezier van hebben. Aanrader dus, Julie natuurlijk!

Julie natuurlijk, verrassend vegan en raw
Julie Van den Kerchhove
Uitgever: Lannoo