Home Blog Boekrecensie: Beter op reis

Boekrecensie: Beter op reis

door Iris

Viora en Joost, de mensen achter het insta-account BeMoreUnicorn, hebben het boek Beter op reis geschreven. Dit boek gaat over de rollercoaster waarin ze belandden nadat Viora de diagnose Acute leukemie kreeg. Niet alleen vanuit Viora’s perspectief, maar ook vanuit die van haar vriend Joost.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Iris Beter op reis van Joost en Viora. Benieuwd? Lees snel verder!

Beter op reis: een kijkje in het leven van een doodzieke patiënt

Gelukkig maken niet veel mensen het mee dat ze op zo’n jonge leeftijd zo ziek zijn. Viora was 25 toen ze de diagnose acute leukemie kreeg. Doordat het boek Beter op reis echt vanuit haar en haar vriend Joost zijn perspectief is geschreven, krijg je een goed beeld van hoe het is om te leven met een ziekte die je hele leven omgooit. De moeilijke momenten wanneer er weer een ruggenprik fout gaat en je de hele avond in het ziekenhuis zit, maar ook de mooie momenten waarop het steeds een stapje beter gaat en langzaam aan alles weer normaal wordt. Alles krijg je als lezer mee.

Reis door de behandeling

De titel moet je niet al te letterlijk nemen, want al gaan ze aan het einde op reis, dit is niet waar het complete verhaal over gaat. Het gaat meer over de reis van de heftige dingen die ze samen meemaken vanaf het moment van de diagnose tot het eind van de behandeling. Joost en Viora gebruiken een hoop humor waardoor het echt een boek is dat je leest met een lach en een traan. Ook is het, zeker in deze rare tijden, erg inspirerend om dit boek te lezen. Om te zien hoe positief Joost en Viora in het leven blijven staan, ondanks alles. Bijna iedereen kent wel iemand die kanker heeft (gehad). Daarom is dit boek zo mooi, omdat je door dit boek je nog beter kan voorstellen wat iemand met kanker (en de omgeving) allemaal meemaakt.

Gek op boekrecensies? Dan wil je deze van de Lekker Plantaardig scheurkalender vast ook lezen!

Bij deel 2 echt op reis?

Het boek heet beter op reis, maar jammer genoeg wordt er weinig gezegd over hun wereldreis die meer dan één jaar duurde. Ik had zelf gehoopt dat hier meer over geschreven zou worden, omdat dit ook laat zien hoe je kunt omgaan met je leven nadat je ‘beter’ bent verklaart door de artsen. Misschien is dit zo omdat Joost en Viora nog een tweede boek gaan schrijven? Ik hoop het, want ik vind het feit dat het verhaal van twee kanten belicht wordt erg mooi. En het is lekker vlot geschreven!

Kortom, als je op zoek bent naar een boek over hoe het écht is om op zo’n jonge leeftijd de diagnose kanker te krijgen, is Beter op Reis een aanrader. Ook omdat het niet alleen over de ziekte patiënt gaat, maar ook over de veranderingen in het leven van de naasten.

Beter op Reis
Viora Rebergen & Joost van Willigenburg.
Xander Uitgevers B.V.