Home Blog Boekrecensie: Hoe overleef je diëten?

Boekrecensie: Hoe overleef je diëten?

Afvallen is meer dan minder kcal eten dan je verbruikt. Het is een complex gebeuren om duurzaam af te vallen op een gezonde manier. Michael Greger neemt je in Hoe overleef je diëten? mee naar de optimale criteria om afvallen mogelijk te maken en onderbouwt dit met wetenschappelijk onderzoek. Het is uitvoerig geschreven — je bent wel even bezig om dit meer dan 500 pagina’s tellende boek te lezen.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Maaike Hoe overleef je diëten? van Dr. Michael Greger. Benieuwd? Lees snel verder!

Hoe overleef je diëten?

Dr Micheal Greger is arts, voedingsdeskundige en oprichter van de website Nutritionfacts.org. Hij heeft het boek Hoe overleef je (How not tot die) geschreven wat gevolgd is door het Hoe overleef je kookboek. Dit kookboek is vertaald vanuit het Engels en bevat een praktische benadering van de kennis die je kunt opdoen in het basisboek Hoe overleef je. Zijn meest recente boek Hoe overleef je diëten?, vertaald van How Not To Diet, is gericht op de wetenschap achter gezond afvallen met blijvend resultaat

Niet eten na acht uur ’s avonds

Iedereen die wel eens op dieet is (geweest), herkent vast de uitspraak dat je na acht uur ’s avonds niet meer mag eten. Dat zou je dik maken. Ook kun je beter koolhydraten vermijden en zo gegarandeerd afvallen. Vervang twee maaltijden per dag door shake x en je valt af terwijl je geen tekorten oploopt. Je hoeft maar het woord ‘diëten’ of ‘afvallen’ in te typen op google en je krijgt de ene tip na de andere. Een tijdschrift gericht op vrouwen voorziet je ook vaak van tips. Ondanks deze ‘tips’ en de toegankelijkheid van informatie, neemt het aantal mensen met overgewicht en daarbij behorende gezondheidsproblemen toe. Dit boek legt je uit hoe dat kan!

hoe overleef je dieten review

Opbouw van het boek

Het is een behoorlijk dik boek van meer dan vijfhonderd pagina’s. Wil je direct naar de op de voorkant van het boek genoemde Twintig-en-één tips om sneller af te vallen, ga naar bladzijde 515. Heb je iets meer geduld en wil je graag achtergrondinformatie en wetenschappelijke onderbouwingen lezen? Begin dan voor in het boek.

Hoe overleef je diëten van Michael Greger is opgedeeld in zes delen. Je begint met het probleem, dan de ingrediënten voor het optimale afvaldieet, het optimale afvaldieet, de afvalaanjagers, dr Greger’s Twintig-en-één tips en je eindigt met een conclusie. De vormgeving van dit boek is eenvoudig en consequent. Er staan geen ondersteunende foto’s in, alleen af en toe een tabel. Voor mij maakte dat dit boek minder aantrekkelijk om te lezen. Ik lees graag boeken waarin tekst iets vaker wordt afgewisseld met plaatjes en/of tabellen. Ook staan er in het boek een heel aantal typ- en stijlfouten, wat ik erg storend vind.

Het boek in de praktijk

Het boek staat tjokvol informatie. Eigenlijk is het een studieboek en kun je er wel een (bamboe)notitieboekje naast hebben liggen om aantekeningen te maken. Ondanks dat het een Amerikaans boek is, zijn de gegevens en de informatie zeker relevant voor mensen uit een ander land. Ik vond het zelf erg leerzaam en leuk om te lezen waarop bepaalde hypes gebaseerd zijn en waarom bepaalde dieetovertuigingen bestaan. Na het bestuderen van dit boek heb je meer kennis en kun je ook beter de dieethypes en mythes beoordelen. En als je wilt, kun je natuurlijk de genoemde tips toepassen.

Om het je gemakkelijker te maken, kun je ook de app van Dr Greger downloaden, de Daily dozen. Deze producten zou je voor je gezondheid dagelijks minimaal moeten eten en kun je afvinken als je dit gedaan hebt. De app heeft een update gehad waardoor je nu nog meer punten van aandacht kunt aanvinken. Ik vind de app een leuke toevoeging, het maakt het inzichtelijk wat je zelf kunt doen om gezond te leven.

Hoe overleef je diëten?
Dr Michael Greger
Uitgeverij Passie
€ 34,96
ISBN 978 94 925847 06 5

Nooit meer een artikel of recept missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Elke maandag breng ik je op de hoogte van de laatste aanbiedingen, de lekkerste recepten en heel veel andere leuke dingen – gewoon in jouw mailbox. Tot dan!