Home Blog Boekrecensie: Goed eten

Boekrecensie: Goed eten

door Iris

Goed eten is het nieuwe boek van Tom Hunt. De eco chef-kok laat in zijn nieuwe, futuristische, vegan kookboek zien hoe je niet alleen goed kan koken voor jezelf, maar ook voor de wereld. Met veel informatie over goed koken, prachtige foto’s en pure recepten.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Iris Goed eten van Tom Hunt. Benieuwd? Lees snel verder!

Van top tot teen manifest

Het boek begint met vijftig pagina’s over hoe je goed kunt eten. Hier leer je precies hoe je dit zo duurzaam mogelijk doet. Veel zaken, zoals het gebruiken van minder verpakkingen, kwamen voor mij niet echt als een verrassing. Al is het wel fijn dat dit nog een keer duidelijk op een rijtje staat. Ook kreeg ik een nieuwe kijk op vleesvervangers of vleesopvolgers.

Na het manifest is het tijd voor de recepten. De recepten zijn in verschillende categorieën ingedeeld. Elk recept is per maaltijd en seizoen gecategoriseerd, erg handig. Ook zijn er top-tot-teen basisrecepten waarbij je bijvoorbeeld leert hoe je plantaardige melk maakt, of hoe je brood bakt. Er is nog een laatste type recept, waarbij je bij elke categorie zelf een voedingsmiddel mag kiezen. Hierdoor krijg je inspiratie om bijvoorbeeld originele pannenkoeken of ‘bowlfood’ te maken. Dit vond ik zelf erg leuk, aangezien hierbij echt je eigen creativiteit wordt aangesproken.

Het oog krijgt ook wat

De vormgeving is erg fijn met prachtige, natuurlijke foto’s, tevens staat er bij elk recept een leuk persoonlijk stukje van de schrijver met extra info over de ingrediënten, of over hoe hij bij dit recept is gekomen. De ingrediënten zijn duidelijk. Helaas bevat wel bijna elk recept een ingrediënt dat niet in de normale supermarkt te vinden is. Tamari en tapiocameel zijn hier voorbeelden van. Wel stimuleert Tom de lezers om zich vooral niet aan het recept te houden en zelf creatief te zijn.

De recepten hebben vrij veel tijd en handelingen nodig. Daarbij is het naar mijn mening een kleine hoeveelheid voor het aantal personen dat aangegeven is. De recepten zijn dus niet echt bedoeld voor studenten (door de soms ingewikkelde ingrediënten), of voor mensen die even snel doordeweeks iets veganistisch willen koken.

Gek op boekrecensies? Lees dan Lisa’s review van Rebels Lekker!

Bedoeld om mensen te laten verassen

Doordat deze recepten allemaal net anders zijn dan de standaard vegan chili sin carne, is het erg leuk om de gerechten uit Goed eten ook aan niet veganistische gasten aan te bieden. Elk recept heeft een persoonlijke touch van de schrijver, dus je kunt er ook altijd een verhaal bij vertellen. Samen met mijn zusje heb ik voor mijn ouders de gnocchi met pompoen gemaakt. Mijn ouders vonden het heerlijk en niemand miste kaas of vlees. Door de vele, nieuwe smaakcombinaties die je leert kennen in dit boek, is Goed eten een enorme inspiratiebron.

Inspirerend en futuristisch

In het kort: Tom Hunt heeft een mooi, inspirerend boek gemaakt. Het is niet bedoeld voor (arme) studenten of mensen die niet houden van lang in de keuken staan. Het is supergeschikt voor mensen die nu eindelijk eens willen weten hoe je nu ‘goed eet’ en die graag hun gasten of zichzelf verassen met nieuwe smaakcombinaties. Al met al voelt het boek een beetje futuristisch aan. Ik denk (en hoop) dat over vijftig jaar een grotere hoeveelheid mensen dit soort recepten op tafel zet.

Goed eten
Tom Hunt
Uitgeverij Spectrum