Home Blog Boekrecensie: De Vier Seizoenen van Vogel

Boekrecensie: De Vier Seizoenen van Vogel

door Sarah

In De Vier Seizoenen van Vogel neemt actrice en regisseuse Sanne Vogel je mee in haar plantaardige, lokale en seizoensgebonden eetpatroon. Ze deelt haar favoriete recepten, van zeekraal-kikkererwten fritatta tot  rodebessen compote met meringue en neemt bij elk recept de milieu-impact mee.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Sarah De Vier Seizoenen van Vogel van Sanne Vogel. Benieuwd? Lees snel verder!

Eerste indruk: een kijkje in Sannes keuken

Mijn eerste indruk van dit boek is dat het echt een inkijkje in Sannes eetpatroon biedt. Ze begint het boek met een uitgebreid voorwoord over waarom ze al sinds haar jeugd vegetarisch eet en waarom ze de omslag naar veganisme maakte. Door het hele boek vind je die persoonlijke touch: bij veel recepten staan anekdotes over waar en wanneer ze het recept vaak maakt, of dat het een favoriet van haar partner of kinderen is. Door de combinatie met de prachtige foto’s die bij bijna elk recept staan, heb ik zin om aan de slag te gaan.

Wat kun je verwachten van De Vier Seizoenen van Vogel?

Het boek bevat tachtig plantaardige recepten, verdeeld over de vier seizoenen. In het hoofdstuk ‘Altijd’ vind je recepten met ingrediënten die niet per se seizoensafhankelijk zijn. ‘Soms’ is het hoofdstuk met ingrediënten die juist vrij milieu belastend zijn, waarvan aangeraden wordt ze niet te vaak te eten. Qua gerechten vind je echt van alles in dit boek: wat ze allemaal gemeen hebben, is dat het Sannes favorieten zijn! Een greep uit de recepten die mij erg lekker lijken: mezzalune met artisjokvulling en citroenolie, gegrilde misomais, wraps met linzen, boerenkool en tempeh, en tot slot de vegan kaasfondue.

Even langs de biologische supermarkt

Wel zal je voor het overgrote deel van de recepten langs de biologische supermarkt of groenteboer moeten. Een aantal recepten draait namelijk om een specifieke groente of fruitsoort. Zo zet Sanne de artisjok, Nederlandse asperges, kabocha pompoen en roze oesterzwammen in het zonnetje. Ook vragen een aantal recepten om ingrediënten die je niet in de supermarkt vindt, zoals zijdentofu, daikon en miso. Ik als hobbykok heb bijna alle ‘speciale’ ingrediënten al in mijn keukenkastje staan, dus ik vind dat geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

Naast deze recepten vind je ook verhalen van zes Nederlandse ondernemers die op hun manier plantaardig en duurzaam ondernemen. Leuk om te lezen en om te zien dat Sanne vervolgens met hun producten aan de slag gaat. Je vind bijvoorbeeld het kaasfondue recept van Rosie en Riffy in dit boek, die heerlijke cashewkaasjes maken.

De keuken in!

Allereerst probeerde ik de ‘feking peking’, een plantaardige variant op ‘de alom bekende peking eend pannenkoekjes’, aldus Sanne. Al voordat ik het recept gemaakt had, bood dit een punt van kritiek: er staan veel Aziatische recepten in dit boek waar niet of erg minimaal de herkomst van wordt besproken. Het zou mooi geweest zijn als de uitgebreide informatie in dit boek over de Nederlandse ingrediënten en ondernemers aangevuld was met meer informatie over de cultuur en achtergrond van de recepten die ze maakt. Het wordt soms kort benoemd, maar de focus ligt in het boek duidelijk op de Nederlandse verkrijgbaarheid en producenten, en niet op historie en cultuur van het oorspronkelijke recept.

recept uit de vier seizoenen van vogel

Het gerecht zelf was ontzettend lekker. De combinatie van hoisinsaus, tofu en komkommer is erg smaakvol. Na drie dagen fermenteren kon ik mijn zelfgemaakte kimchi proberen, en ook deze viel in de smaak. Met de kimchi maakte ik nog een ander recept uit het boek, namelijk de ‘bimi buns’, bao buns met bimi, kimchimayo en tempeh. En ook deze werden goedgekeurd, al heb ik de tempeh wel even gebakken met wat sojasaus in plaats van zonder enige smaakmaker. De recepten zijn duidelijk omschreven, inclusief voor hoeveel personen het is en de bereidingstijd.

Door de verscheidenheid aan (onbekendere) ingrediënten en gerechten, de informatie over de seizoenen en de milieu-impact en de eigen touch van Sanne is dit een uniek boek. Ik zie dit zeker als een mooie aanvulling op mijn vegan kookboekencollectie. Het is geen boek om elke dag uit te koken, maar juist voor wanneer je iets speciaals op tafel wilt zetten of iets nieuws wilt proberen!

De vier seizoenen van Vogel
Sanne Vogel
Fontaine Uitgevers
Prijs: €32
ISBN: 9789464040340

Nooit meer een artikel of recept missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Elke maandag breng ik je op de hoogte van de laatste aanbiedingen, de lekkerste recepten en heel veel andere leuke dingen – gewoon in jouw mailbox. Tot dan!

kimchi uit de vier seizoenen van vogel