Home Blog Boekrecensie: Compactgids Wildplukken

Boekrecensie: Compactgids Wildplukken

door Lonneke Grimbergen

Compactgids Wildplukken is een boek van formaatje broekzak. Desondanks staat het bomvol eetbare planten, bloemen, noten, vruchten, zaden, paddenstoelen en zeewieren. Door de natuurgetrouwe illustraties en efficiënte indeling van het boek kun je ze snel in het wild herkennen. Met de afneembare plastic hoes wordt je boekje niet zompig in het veld.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Lonneke de Compactgids Wildplukken van Tiffany Francis-Baker. Benieuwd? Lees snel verder!

Een super satisfying indeling

Op de eerste paar pagina’s van de Compactgids Wildplukken wordt bondig beschreven wat wildplukken inhoudt, hoe je dit veilig en legaal kan doen, en worden tips gegeven voor het bewaren en bereiden. Dat is fijn, zeker als je dit nog nooit gedaan hebt zoals ik. De rest van het boek is een verzamelwerk van bijna 200 soorten. Elke soort heeft een bladzijde gekregen met prachtige illustratie, de Nederlandse naam en het latijn. De tekst is onderverdeeld in een beschrijving, verspreiding en toepassingen. Bij de toepassingen vind je geen recepten, het is enkel een ‘gebruik bij’. Bij het boek zit ook een miniposter, of eigenlijk een zoekkaart met veel voorkomende soorten. Op de voorkant zijn ze ingedeeld per seizoen, op de achterkant per habitat.

Dingen die je als minpunt kan ervaren

Toch nog een paar puntjes van kritiek. Het lettertype is erg klein. Daardoor is het boekje natuurlijk lekker compact, maar niet geschikt voor iedereen. De tekst is (als ik moet gokken) in lettergrootte 8. Het register is nog kleiner. Bij ‘toepassingen’ kun je met enige regelmaat lezen hoe je je wildpluksels kunt serveren bij dierlijke gerechten. Deze zouden uiteraard wel te veganizen zijn. Daarnaast zijn ook 4 soorten schelpdieren in het boek opgenomen. Ik vond het persoonlijk niet fijn om te lezen hoe deze dieren verwijderd en gegeten worden.

Lonneke aan het wildplukken met de Compactgids Wildplukken
Lonneke aan het plukken met de Compactgids Wildplukken

Jammer dat-ie niet vegan is natuurlijk, maar desondanks wel een waardevol boekje. Voor de prijs zou ik de Compactgids Wildplukken niet laten liggen. Ik heb me vooral verbaasd over hoeveel er eigenlijk eetbaar is. Veel van de planten en vruchten kom je dagelijks tegen, ze groeien gewoon tussen stoeptegels en in bermen. Of het een goed idee is om ze daar te plukken is een ander verhaal, maar het verandert in ieder geval je kijk op alle plantjes die zo vanzelfsprekend lijken. Waarom ze niet (meer) gebruikt worden in onze keukens is me een raadsel. Wat ik tot nu toe heb kunnen proeven is erg lekker en een leuke verrassing in gerechten. Aanrader voor iedereen die van nieuwe dingen of wilde gerechten houdt!

Bonustip

Hoewel de illustraties erg natuurgetrouw zijn, is het soms handig om het boekje te gebruiken in combinatie met een soortenapp, zoals ObsIdentify. Je maakt een foto met je mobiel en de app zoekt de juiste naam erbij uit een database met meer dan twintigduizend soorten wilde planten en dieren die in Noordwest-Europa voorkomen. Je kunt je waarnemingen ook opslaan in de app met locatie, datum en tijdstip. Zo weet je je plukplekje de volgende keer weer terug te vinden.

Compactgidsen natuur – Compactgids Wildplukken
Tiffany Francis-Baker
Kosmos Uitgevers