Home Reviews Boekrecensie: Elke dag feest

Boekrecensie: Elke dag feest

Ik leerde Maartje Borst kennen via de vele lekkere taarten die ik voorbij zag komen uit haar boek Taart ende Koeck. Vanwege mijn achtergrond als historisch letterkundige sprak deze titel mij erg aan. Ik was dan ook heel benieuwd naar haar nieuwste boek Elke dag feest, want wie wil nou niet dat elke dag een feest is en dan ook nog met heerlijke vegan gerechten zonder leed voor planeet en dier.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Frida Elke dag feest van Maartje Borst. Benieuwd? Lees snel verder!

Het boek doorbladeren is al een feest op zich door de mooie foto’s en de positieve teksten daarbij en de gezellige illustraties. In de inleiding geeft Maartje aan wat haar aanspreekt per seizoen en wat je er aan smaken en gerechten van kan verwachten. Dat moet wel een prachtig jaar worden.

Basic ingrediënten in Elke dag feest

Wat mij gelijk opviel en erg aanspreekt in dit kookboek, is dat je niet per se hippe, dure ingrediënten nodig hebt waar je stad en land voor af moet struinen. In dit boek van Maartje is dat ook het geval. Met veel gewone basics kom je een heel eind. Ze geeft in het eerste hoofdstuk aan wat je zoal in je keukenkastje en koelkast moet hebben voor haar recepten. Denk daarbij aan: sausjes, plantaardige melk, bloem en meel en suiker. Ook wat echte vegan producten als kala namak, maar dat is voor de meeste vegans wel bekend. Nadat je je keukenkastje gevuld hebt, kan je beginnen met het bakken van broden waar ze recepten voor geeft en leert ze je hoe je eenvoudig zuurdesembrood kan bakken. Daarna geeft ze simpele recepten voor basics die je kan gebruiken bij de recepten die volgen, zoals vegan parmezaan, vegan kaasjes en diverse sauzen.

Recepten per seizoen met een ‘hippe’ twist

In de vier hoofdstukken daarna volgt Maartje de seizoenen en geeft ze voor ontbijt, lunch, diner, tussendoortjes en toetjes verschillende recepten. Deze zijn toegankelijk doordat ze hierbij toegankelijke ingrediënten gebruikt die makkelijk verkrijgbaar zijn. De recepten zijn echt een feestje, omdat ze er een eigen feestelijke draai aan geeft. Wat te denken van een groene lentecurry met asperges en aardappeltjes, reuzenbonensalade met een zachtgekookt ‘eitje’ van agar agar, sojamelk en kala namak of een lauwwarme gegrilde-peersalade. En wie wordt niet al warm bij het lezen van een winterrecept van seitan ‘rosbief’ voor een kerstdiner of gnocchi met zuurkoolsaus en druiven?

Voorpret

De lente en zomer zijn mijn favoriete seizoenen, dus ik krijg nu in de lente nu de regen tegen de ramen klettert al heel veel zin om asperges in te slaan en die te serveren met scrambled silken tofu of een open lentelasagne met mooie groene groentes. Als toetje worden het zeker de lemonbars. Ze ziet er prachtig uit door de eetbare bloemetjes waar Maartje ze mee garneert. Zeker als straks de Oost-Indische Kers weer bloeit in mijn tuin, hoef ik niet ver te zoeken of dure bloemen in de winkel te kopen. Dus nu het nog geen twintig graden is, heb ik al veel voorpret met het lezen in dit boek en het plannen van etentjes in de tuin. Ik ga nu alvast maar leuke servetten kopen en oefenen hoe ik deze gezellig kan vouwen.

Conclusie: Voor ieder wat wils

Het boek is naar mijn idee geschikt voor iedereen die eens iets anders dan een standaard agv-tje op tafel wil zetten en wel even klaar is met de vegaburgers/vleesvervangers uit de winkel. Je staat wel iets langer in de keuken, maar dan heb je ook wat. Bovendien maak je met haar boek en recepten van je eten een feest en dat mag toch dan ook wel wat tijd kosten? Ik ben dol op koken, maar vind het ook wel fijn dat ik van te voren er van op aan kan dat het niet mislukt en de recepten zijn goed uitgelegd.

Om af te sluiten met het gedichtje waar het boek mee begon, dat de juf van Maartje in haar poëziealbum schreef:

Maak van elke dag
Een klein beetje een feest