Home Blog Boekrecensie: No Milky Way 2 – vegan lunch

Boekrecensie: No Milky Way 2 – vegan lunch

Deel 1 van No Milky Way valt in de smaak, maar zal dit voor No Milky Way 2 over vegan lunch weer zo zijn? Lees de review!

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Maaike No Milky Way 2 van Stijn de Kock en Elke Aerts. Benieuwd? Lees snel verder!

No Milky Way 2: 65 vegan lunch recepten

De titel van het boek geeft veel weg over de inhoud. Dit boek bestaat namelijk uit vegan lunches, 65 recepten om precies te zijn. De titel No Milky Way komt je misschien bekend voor. Dit is deel 2, deel 1 gaat over vegan zoetigheden en draagt dezelfde titel.

No Milky Way

De auteurs van dit boek, Stijn de Kock en Elke Aerts, hebben samen een blog gehad. Net als bij hun vorige boek, zijn ook nu de vragen van de lezers de inspiratiebron gebleken voor het schrijven van dit vegan kookboek. Er is vraag naar gevarieerde en voedzame lunches en die vraag beantwoorden ze in dit boek door 65 recepten te delen voor je vegan lunch. Hoewel de vormgeving gelijk is aan het eerste boek, is de inhoud heel anders. Een stuk gezonder ook vooral!

Wat is veganisme eigenlijk?

No Milky Way 2 bevat een korte uitleg over wat veganisme inhoudt en gaat dan verder op de inhoud van het boek. De Kock en Aerts schrijven eerlijk dat niet alle lunches binnen 10 minuten te realiseren zijn, maar geven ook tips om slimmer te koken. Zo kun je bijvoorbeeld één keer koken en hier meerdere keren van eten.  Na een uitleg over bepaalde producten, manieren van bereiden en hoe te bewaren, kun je je gaan verlekkeren aan de recepten.

De recepten zijn ingedeeld in de hoofdstukken brood & co, spreads, soepen, salades, goed gebakken, roll it up en warme lunch. Wat een keuzes! Natuurlijk kun je brood kopen bij de bakker of de supermarkt, maar ook zelf maken is een optie. De recepten hiervoor zijn niet ingewikkeld. Je hebt geen broodbakmachine nodig maar wel een beetje geduld. Brood bakken vind ik zelf ook heel erg leuk, maar het kost behoorlijk wat tijd omdat brood moet rijzen. Tegen lunchtijd bedenken dat je nog een brood voor de lunch wil bakken, is te laat. Toch is het het goed te plannen zodat je wél brood bij de lunch hebt.

Wat eet je als vegan op je brood?

Dat brood is je gelukt, maar wat smeer je erop? Dit boek geeft een heel aantal opties, variërend van hummus (uiteraard) tot spreads en vegan eiersalade. Zelf heb ik hun cashewspread geproefd op een markt — ik was verkocht. En ik kocht het boek, om vervolgens ook thuis met regelmaat spreads op tafel te zetten met cashewnoten als basis.  Ook de eiersalade heb ik gemaakt. Deze is goedgekeurd door familieleden. Leuk om mensen die niet plantaardig eten hiermee te kunnen verrassen.

Bij je brood kun je een heerlijke soep eten of een salade. Recepten genoeg. En het toverwoord is variëren. De ene dag eet je brood met een soepje, dan weer een salade met een burger. Als je varieert in je voeding, krijg je de verschillende voedingsstoffen binnen die je zo nodig hebt. Ik heb uiteraard gekookt uit dit boek.

No Mily Way 2

Naast de cashewspread en vegan eiersalade heb ik nog twee favorieten. Ik ben ook fan van de ‘eierwraps’. De wrap gaat op ei lijken doordat je het kruidt met kurkuma en kala namak (zwart zout). Je bakt een wrap en kunt ‘m vullen naar wens! Mijn andere favoriet is de groentequiche met vegan kaas. Een quiche met deeg en een overheerlijke vulling. Je kunt eventueel quiche invriezen en zo bewaren, maar dat is hier nooit nodig.

Help, ik ben geen vegan

Dit boek is heel toegankelijk geschreven. Geschreven voor iedereen die (meer) plantaardig wil eten. Er wordt duidelijk uitgelegd welke producten ze gebruiken. Dat zijn over het algemeen producten die goed verkrijgbaar zijn bij de supermarkt. De recepten zijn eenvoudig, boven elk recept staat met icoontjes aangeven of er allergenen in zitten, of het snel klaar en is in de diepvries kan worden bewaard. Ik vind het een fantastisch boek met veel verschillende recepten voor gezonde en heerlijke lunches.

Winactie

Je leest het: Ik ben enthousiast over dit boek! Het mooie is dat ik, Maaike, samen met The Veggie Reporter jou een boek mag geven. Er komt een winactie aan op m’n Instagram, houd het even in de gaten als je een kans wilt maken op dit toffe boek vol vegan lunches.

No Mily Way 2

No Milky Way 2 — vegan lunch
Stijn de Kock en Elke Aerts