Home Blog Boekrecensie: Weg ermee van Dennis Storm

Boekrecensie: Weg ermee van Dennis Storm

door Willemijn van Elderen

Altijd al eens de zolder op willen ruimen? Of misschien het rommel-laatje dat iedereen wel ergens heeft. Vaak als er bezoek komt, bergen we snel alle rommeltjes op zodat het huis netjes lijkt. Maar moeten we dan niet eens na gaan denken om wat voor ‘rommeltjes’ het dan gaat? Hebben we het wel echt nodig? In Weg ermee van Dennis Storm zet Dennis je aan tot een andere manier van denken: de visie van minimalisme.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Willemijn Weg ermee van Dennis Storm. Benieuwd? Lees snel verder!

Weg ermee van Dennis Storm: Minimalistische look

De slogan op de voorkant van het boek luidt: Over de schoonheid van minimalisme. Verder gaat de aandacht naar de titel, want meer staat er ook niet op de kaft. Wat dat betreft straalt het boek al rust uit. Op de achterkant staat niet meer dan slechts een quote: “Thuis leven alsof je op reis bent, dat is de kunst van het minimalisme”. Geen standaard samenvatting waar het boek over gaat dus. De start van minimalisme wordt al gemaakt bij het vastpakken van het boek.

Spullen

Ik realiseer me direct bij het lezen dat hij écht gelijk heeft wanneer hij het heeft over het feit dat we continue op jacht zijn naar meer. “Niet uit pure noodzaak, maar uit verveling, gewoonte en een algemene valse overtuiging dat het leven om consumeren draait.” Vaak ging ik zelf uit verveling naar de winkel en nam ik spullen mee omdat ik het leuk vond, niet omdat ik het nodig had. Dit is zoals Dennis in het boek aangeeft natuurlijk ook niet ‘duurzaam’.

“Alle spullen in het zicht vragen je aandacht, íédere keer dat je ze ziet”

Opruimen

Opruimen. Dit was voor mij altijd wel een ding. Eigenlijk heb ik best vaak spullen vast die ergens in de weg liggen, maar waarvan je toch denkt: Dit zou nog van pas kunnen komen. Of: het is zonde om weg te gooien. Wat Dennis met het boek wil bereiken, is dat we van dat soort gedachten af komen. “Alle spullen in het zicht vragen je aandacht, íédere keer dat je ze ziet”. Het boek draagt daarom tips aan die je helpen bij het opruimen. De tip die mij écht het meeste heeft geholpen, is dat, wanneer je besluit een kamer of je hele huis op te ruimen, je dit niet in etappes gaat doen. In principe moet je beginnen en niet stoppen tot je klaar bent. Wanneer je de volgende dag pas verder gaat, verdwijnt meteen de effectiviteit. Heb je een ‘opruimimpuls’, zet deze door en stop niet voordat je klaar bent! En van dit boek krijg je zeker meer dan één opruimimpuls.

Oorzaak aanpakken

Dennis heeft het over ‘symptoombestrijding’. Dat wil zeggen dat iemand de kledingkast gaat ‘opruimen’, maar vervolgens alleen de spullen recht legt of verplaatst. Hij spreekt over de illusie van het perfecte opbergsysteem. Hij laat je realiseren wat voor gedrag je zelf vertoont op het moment van opruimen, wat dus geen opruimen blijkt te zijn.

Mijn mening over het boek

Ik vind het boek erg prettig lezen. Los van het feit dat het maar een dun boek is, loopt het verhaal erg goed. De manier van schrijven is erg prettig en de hoofdstukken zijn kort. Het boek is zelfs tot aan de schrijfstijl en vormgeving aan toe minimalistisch. De rust die te vinden is op de kaft van het boek straalt door in het verhaal.

Het boek staat vol goede tips. Storm noemt het zelf ook een ‘opruimboek’. En ik kan dat alleen maar beamen. Het heeft mij uiteindelijk aangezet tot het écht opruimen van mijn kamer. Ik heb knutselspullen weggegeven aan een basisschool en ik heb dozen gevuld voor de kringloop. Mijn kamer is een heel stuk rustiger geworden sinds dit boek. Dus, heb je opruim ambities? Dan is dit het boek voor jou!

Weg ermee
Dennis Storm
Spectrum