Home Blog Boekrecensie: Funky Vegan Bakboek

Boekrecensie: Funky Vegan Bakboek

door Mette van Blokland

Muziekje aan, in de weer en daarna lekker achterover leunen met je verse, suikerige zoetigheden. Het Funky Vegan Bakboek brengt je comfy vibes. En lékker dat dat is!

Funky Vegan Bakboek: een welkom bakgevoel

Het Funky Vegan Bakboek is in staat om je bakplezier op een relaxte manier te verreiken. De nadruk op een gevoel van comfort is dan ook zeker aanwezig. Het lijkt een van de meest belangrijke aspecten in Emma’s opzet. Twee thema’s voeren hierin de boventoon: zoetige baksels en muziek. Deze twee categorieën zijn, als we Emma mogen geloven, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zowel bakken (zonder restricties) als muziek hebben volgens haar te maken met gevoel. De overbrugging tussen de twee kan voor sommigen voor de hand liggen, maar is enorm verfrissend omdat de twee elementen in ‘bakliteratuur’ niet vaak verbonden worden.

In het voorwoord verduidelijkt Emma haar visie op bakken als veganist. Het hoeft niet constant ‘gezond.’ Dit is een fijne instelling, omdat het veganisme toegankelijker maakt. Ontdekkende veganisten of onwetende naasten kunnen inderdaad stuiten op het idee dat veel ‘niet meer mag’. De erkenning hiervan maakt dat jij je zelfs als eventueel doorgewinterde veganist welkom kunt voelen met dit boek. Er is dan ook geen rigide ingrediëntenlijst met een strikt aantal porties.

Alles in de supermarkt te vinden

Na het voorwoord volgt het ‘praktische deel’ waarin zowel ingrediënten als muziekkeuzes verduidelijkt worden. Een handige uitstap. De enige ‘aparte’ ingrediënten zijn de egg-replacer en aquafaba. Het feit dat de benodigde ingrediënten over het algemeen in de supermarkt te krijgen zijn, maakt het boek een stuk toegankelijker voor iedere veganist. Het kan namelijk zowel in praktische als mentale moeite schelen wanneer je niet een internet speurtocht hoeft te ondergaan.

Daarnaast komt naar voren dat de muziek-recept combinaties persoonlijk zijn. Emma geeft aan dat deze categorieën voor iedereen anders kunnen zijn en simpelweg fungeren als leidraad. Dat is fijn, want het opent de mogelijkheid tot individuele variatie, biedt inspiratie en voorkomt een volledige versimpeling van cultureel-historische muziekstijlen.

Lekker eten, goede muziek

Vervolgens komen de recepten en de bijbehorende recept-muziek categorieën aan bod. Bepaalde muziekstijlen zijn dus gelinkt aan specifieke recepten die voor Emma samengaan qua gevoel en smaak. De blues wordt gelinkt aan ‘troostende’ baksels met recepten als brownies, millionaires shortbread en ‘comfort caramels,’ en soul bijvoorbeeld aan ‘liefdevolle’ lekkernijen, waarbij een speculaascake, red velvet en tiramisu de revue passeren.

Het is een interessante manier om weg te gaan van een indeling die puur op smaak gebaseerd is. De baksels hebben allemaal originele namen, hun eigen muziektitels, een leuke twist die de recepten nog net iets specialer maken. In de recepten zijn smaaktonen à la chocolade, caramel, kaneel e.d. het meest voorkomend, zowel bij het eten als de drankjes. Comfort komt dus ook zeker hierin terug.

Favoriete recepten

Na een flink aantal baksessies werden de No-bake Choco Comfort, Warm Vibes, Let’s Have Some Coffee en Wake Up Caramel koffie hier verkozen tot (persoonlijke) favoriet. Liefhebbers van andere smaken komen echter niets te kort. De recepten in de fruitige en hartige categorieën bieden een fijne afwisseling. De Cheesy-Peasy Puffs werken uitstekend om het eventuele gemis van een kaassoufflé te kunnen stillen. En hoewel de vegan cheesecake wellicht meer deed denken aan een custard-cheesecake dan de New York baked-variant, was deze zalig en deed het velen zingen van geluk.

Fijne muziek gecombineerd met eten

Dat geluk is overigens in diverse hoeken van het boek te vinden. Omdat er meerdere categorieën zijn die allemaal een persoonlijke selectie bevatten, leer je wellicht fijne muziek/muziek-combinaties kennen waar je tot voorkort niet bij stil had gestaan. In de playlists komen een flink aantal aan bekende namen voorbij, maar door de diversiteit aan stijlen, het flinke aantal aan artiesten en de shuffle-functie op Spotify kan eenieder verrast worden. Daarnaast laat de combinatie van muziek en voedsel je, als je dat nog niet deed, dus een hele unieke relatie aangaan met de kunst van bakken. Het boek laat je immers (een stuk) bewuster muziek aan bakken en geluid aan smaak koppelen.

Bekijk ook: Roze koek cheesecake (vegan)

De enige de combinatie die wellicht wat vreemd aanvoelde is de ‘shakin’ salsa’ muziek en drankjes, zeker aangezien niet alle drankjes vragen om fysiek geshaket te worden, maar dat maakte de nummers en recepten in smaak en sfeer er niet minder om. Welk hoofdstuk je ook kiest, de muziek neemt je mee in een stemming en bied je een gevoel van comfort door de lekkere tunes. Een ‘nadeel’ is dat de gekozen nummers zo fijn zijn dat je wellicht even vergeet om goed op de oven te letten terwijl je losgaat op de gekozen playlist… Hypothetisch gesproken uiteraard…

Muziek via Spotify

Daarnaast zijn de recepten geruststellend simpel. Dit biedt de kans om lekker te kunnen genieten van het bakken en luisteren. De handelingen zijn over het algemeen meer dan haalbaar voor de gemiddelde thuisbakker, soms zelfs spoonie-proof en oprecht verassend. Verder is het boek klein en vierkant, wat heel handig is als je een wat kleiner aanrecht hebt.

Ook de manier waarop de muziek geluisterd kan worden rukt je niet per se uit een comfortzone. De hoofdstukken mogen dan wel lijken op een cover van een plaat, maar echte platen zijn zeker geen vereiste. Bij iedere playlist wordt namelijk een Spotify code gegeven. Wat wel mist is een uitleg over hoe dit exact werkt, dus voor de (mede-)Spotify amateurs onder ons: de streepjescodes kunnen via de zoekfunctie gescand worden met je camera, waarna je direct naar de juiste playlist geleid wordt. Hoewel het dus wellicht puzzelen kan zijn maakt de code de combinatie bakken-muziek relatief toegankelijker.

Vegan hoeft niet gezond te zijn

Zoals al eerder naar voren kwam heeft Emma een duidelijk beeld over bakken: de directe lijn van veganisme en healthy is niet nodig en kan eigenlijk wel wat verrijking krijgen van een ‘zoetere’ insteek. Hoewel er een hartige categorie is, is het boek dus vooral gericht op baksels met suiker: cheesecakes, brownies, custardtaartjes etc.. Daarnaast is het boek, wat wellicht af te leiden is aan de titel, echt gericht op bakken. Hoewel er bijvoorbeeld een no-bake chocolate fudge taart en drankjes in staan, is het wellicht een mindere keuze als je geen oven ter beschikking hebt. Daarentegen is het wel een boek voor mensen die niet bezig willen zijn met duizend ingrediënten, die een funky bakervaring willen zonder al te veel gedoe.

De relaxte houding die van bakken een plezierervaring kan maken voor de (vegan) zoetekauw sijpelt door de pagina’s. De recepten zijn gemakkelijk te volgen en toch onwijs rijkelijk en lekker. Emma gaat goed met de link muziekstijl-recepten om door de indeling persoonlijk te maken en ruimte te bieden voor variatie. Koop het boek vooral als je zeker wil zijn van een ‘klassiek’ zoet resultaat, voor jezelf of je omgeving, maar ook van een goede vibe houdt.

Het boek bied je namelijk de mogelijkheid een geheel nieuwe relatie tot bakken te ontdekken. Het Funky Vegan Bakboek kan je een connectie tussen muziek en bakken verschaffen die je wellicht zelf nog niet maakte, aangezien de playlists een manier zijn om bewuster bezig te zijn met het emotionele aspect van bakken. Funky tot in de laatste kruimel dus.

Funky Vegan Bakboek
Emma Herngreen
Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv
Prijs: €20,99
ISBN 978 90 00 36455 8

Nooit meer een artikel of recept missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Elke maandag breng ik je op de hoogte van de nieuwste artikelen, de lekkerste recepten en andere leuke dingen – gewoon in jouw mailbox. Tot dan!

1 reageren

Tess 20 augustus 2021 - 08:15

Jaa ik wil ook graag wat meer gaan bakken!