Home Blog Boekrecensie: De Eiwitleugen

Boekrecensie: De Eiwitleugen

door Frida

In het vrolijke boek De Eiwitleugen lees je, onderbouwd met 343 onderzoeken, over de volgens Janneke van der Meulen enige wetenschappelijk bewezen leefstijl die je optimaal gezond houdt. Fysiek én mentaal.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Frida De Eiwitleugen van Janneke van der Meulen. Benieuwd? Lees snel verder!

Ga er maar even goed voor zitten en pak er een banaan of een bak blauwe bessen bij voor je begint aan het nieuwste boek De Eiwitleugen van Janneke van der Meulen. Met dit boek heb je, anders dan je misschien van Janneke gewend bent, geen boek in handen waarin het vooral gaat over eten en sport. Het is een indrukwekkend en diepgravend verhaal over de ‘gezondheid van jou, de dieren en de aarde.’ Maar het is meer dan dat. Janneke van der Meulen toont zich in dit boek van een andere kant. Ik zou bijna zeggen: de psycholoog Janneke staat op!

De Eiwitleugen voor de changemakers

Als je al wat langer meeloopt in de vegan wereld weet je als geen ander: ‘we got 99 problems… but protein’s ain’t one’. De titel van het boek is dan ook geen eye opener. De meesten weten dat eiwitten niet de oplossing zijn voor allerhande voedsel- en lichamelijke problemen.

Janneke gaat in dit boek dan ook niet diep in op de eiwitleugen – al wijdt ze er wel een kort hoofdstuk aan — waarin veel non vegans nog in geloven. Ze wil vooral een boek schrijven voor changemakers. Voor mensen die geen zin hebben in onzinverhalen, maar precies willen weten hoe het zit. Voor mensen met een ruggengraat. Want ze gelooft dat hoe meer wetenschappelijke kennis je bezit, hoe makkelijker het is om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen lijf, leven en de aarde.

Dit klinkt best streng en hoog gegrepen. Je kunt je immers als snel schuldig voelen als je niet zo ‘perfect vegan’ leeft als Janneke. Gelukkig is het al met al een vrolijk boek: sexy wetenschappelijk zoals ze zelf zegt. Het bevat veel mooie quotes van onder andere spiritueel docent Eckhart Tolle, maar het wordt nergens ‘zweverig’.

Van ego naar eco

Het mooiste, bijzonderste en ook het meest unieke hoofdstuk dat je niet vaak tegenkomt in boeken over veganisme, is wat mij betreft het hoofdstuk over ons ego en hoe het werkt. Of vooral: hoe het ons als volwassen mens tegenwerkt in een ontspannen, gelukkig leven.

De psycholoog Janneke is wat mij betreft hier geboren zonder belerend en prekerig te worden. Ze laat zien hoe een stem in je hoofd ervoor zorgt dat je binnen je comfort zone blijft en dat je vooral geneigd bent te kiezen voor kortdurend geluk en snelle bevrediging. Je gedachten zelf zijn niet het probleem, maar wel dat je ze serieus neemt. Door bewust te worden van je eigen gedachten, kun je andere keuzes maken.

Van ego naar eco, noemt ze het zelf. Wakker worden en echt gezond zijn op alle fronten. Mooi hoe ze schrijft dat het begint met zelfkennis en zelfbeheersing. Dit laatste vind ik een lastige term, omdat het impliceert dat het met onderdrukking te maken heeft, met iets domineren. Janneke legt uit dat het voor haar betekent dat je dingen onder controle hebt; jij staat aan het roer van je leven. Zonder oordeel observeren en dan bewust kiezen in plaats van een speelbal te zijn.

Beginnende veganist

Een recensie schrijven over De Eiwitleugen doet bijna tekort aan de inhoud van dit rijke, informatieve boek. Want naast het meer psychologische verhaal lees je in De Eiwitleugen ook over hoe het allemaal zo gekomen is dat we leven in een steeds schraler wordende wereld, wat de geschiedenis is van ons dieet, hoe het nou zit met eiwitten, onze darmen, ons hart en de welvaartsziekten.

Waarom groente en fruit een beschermende rol hebben, weet Janneke als topsporter als geen ander uit te leggen en ook over wat de impact van vlees en zuivel op het klimaat is. De nieuwste oplossing voor stikstofproblemen is volgens het huidige kabinet de kringlooplandbouw, maar ook hier veegt Janneke de vloer aan. Deze opsomming maakt duidelijk dat ook een beginnende veganist veel kan leren uit dit boek.

Misschien kan ik twee minpuntjes noemen ten slotte. Janneke geeft aan dat je je eigen pad mag kiezen en dat je fouten mag maken, maar ze is zo enthousiast in haar verhaal dat het op mij soms wat té overtuigend overkomt en dat je toch niet écht een keuze hebt. Mag je ook in stapjes je patroon te veranderen of moet het echt zo radicaal? Wat ikzelf verder wat lastig vind, is hoe Janneke schrijft over fast food en chocolade. Voor sommige mensen is dit geen probleem om te eten naast gezonde, voedende voeding. Ik moet zelf ook een beetje uitkijken dat ik (of is het mijn ego?) me niet schuldig ga voelen wanneer ik het toch eet. Ik probeer mijn eigen pad dus maar te kiezen. De goede mooie woorden van Janneke ga ik onthouden.

De Eiwitleugen
Janneke van der Meulen
Prijs: €39,95