Home Activisme Boekrecensie: Laat je horen

Boekrecensie: Laat je horen

door Mette van Blokland

Schuilt er binnenin jou een drang om de wereld te helpen, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Denk je dat je geen activist bent, óf ben je een ervaren activist die even een opfriscursus wil? Dan is Laat je horen van Lisa Jansen (Big Vegan Sister) perfect voor jou.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Mette Laat je horen van Lisa Jansen. Benieuwd? Lees snel verder!

Laat je horen: goed onderbouwd op meerdere vlakken

Laat je horen is het ultieme boek voor iedereen die een positief verschil wil maken in de wereld. In elf diverse hoofdstukken neemt Lisa Jansen je aan de hand en vertelt via (persoonlijke) verhalen en feiten over een scala aan activistische onderwerpen. De essentiële basis van zaken als feminisme, racisme en veganisme wordt uitgelegd en er wordt aandacht besteed aan hoe gerelateerde vormen van onderdrukking met elkaar verbonden zijn (spoiler: dat heet intersectionaliteit). Deze aanpak zorgt voor een helder overzicht dat je de kennis biedt om je in te zetten voor een betere wereld.

Lisa geeft hierbij geen stappenplan, maar richtlijnen die je op een manier die het dichtst bij jou staat, kan inzetten. Iedereen is anders, zo wordt benadrukt, en dus iedere vorm van activisme ook. Daarbij is Lisa zich ook bewust van diverse soorten onderdrukking erkent hierin haar eigen privileges. Daarom geeft ze soms de microfoon door aan mensen die wél ervaringsdeskundigen zijn van onderdrukkingen die zij niet ervaart. Dit zorgt voor een goed onderbouwde uitleg op alle fronten.

Door de intersectionele vorm aanpak is het boek een prachtig startpunt voor de beginnende activist. Lisa is hierin een fantastische leermeester. Ze geeft zaken als veganisme en racisme de aandacht die ze verdienen zonder je overweldigd te laten voelen, of je het gevoel te geven dat activisme een ver-van-je-bed-show is waar je geen onderdeel van bent. Er wordt hierbij aandacht besteed aan het bestaan van vooroordelen en normeringen binnen de activistische gemeenschap die niet constructief en inclusief zijn en daarom onder de loep genomen moeten worden. Activisme is namelijk veel breder dan hoe het soms naar buiten wordt gebracht. Dit geeft Lisa duidelijk en logisch aan, waarmee ze activisme in een klap toegankelijker maakt.

Een heel boek aan helder overzicht

Na het voorwoord legt Lisa uit hoe Laat je horen in elkaar steekt. De hoofdstukken staan redelijk op zichzelf, dus je hoeft het boek niet in volgorde te lezen. Dit geeft extra ruimte om te groeien op jou manier. De hoofdstukken zijn niet heel lang, wat zorgt voor een overzichtelijk geheel. Daardoor wordt het intreden in de wereld van het activisme wellicht iets minder intimiderend.

Bij vrijwel ieder deel zitten zowel onderwerp gerichte ideeën voor wat je kan doen als activist én middelen waarmee je jezelf kunt onderwijzen, van documentaires tot Instagram accounts. Allemaal concrete handvatten die een goede richting geven aan je activistische invulling. De tips zijn duidelijk gescheiden van de rest van het hoofdstuk. Ook wordt de toegankelijkheid vergroot omdat je niet overladen wordt met voetnoten. Aan het einde is er vervolgens nog een begrippenlijst, die nét het beetje extra duidelijkheid verschaft dat het boek als naslagwerk geschikt maakt.

Alsof een vriendin je iets uitlegt

De schrijfstijl is een belangrijke factor van waarom boek juist ook voor ‘beginners’ geschikt is. In duidelijke taal begeleidt Lisa je stap voor stap over het activistenpad. Dit gebeurt altijd met een constructieve en warme toon die nooit patroniserend is. Lisa’s passie voor een betere wereld is hierbij duidelijk terug te vinden in haar manier van schrijven en dit werkt zeer aanmoedigend. Zelfs wanneer ze met een reality-check komt, of je even tot je verantwoordelijkheid roept, schrijft Lisa zo dat je juist geïnspireerd het hoofdstuk verlaat. Wat ook fijn is, is dat er af en toe een beetje humor in zit. Dit zorgt ervoor dat activisme minder heftig wordt en meer behapbaar, een logisch onderdeel van de maatschappelijke realiteit. Het is alsof een vertrouwde vriendin je geduldig uitlegt over wellicht onbekende zaken.

Geschikt voor iedere wereldverbeteraar

Dit prachtige boek met toepasselijke (en mooie) kaft is de perfecte aanschaf voor iedereen met het hart op de juiste plaats, of je nog niet per se zeker bent van waar die plaats zich precies bevindt of dat je je even moet heroriënteren. Voor iedereen die een zetje in de juiste richting wil, staat Lisa klaar om dat te geven. Het boek vervult zeker je verlangens als je de wereld of alleen al je eigen omgeving een beetje mooier en liever wil maken. En als je niet helemaal goed weet waarom dit nodig zou zijn, wordt dat je op begripvolle wijze uitgelegd. Door deze warme )soms directe) toon en doordat Lisa’s aanpak je een oneindige hoeveelheid aan nieuwe inzichten kan bieden, is dit het ultieme boek voor iedereen die wil groeien als activist. Ja, echt iedereen.

Laat je horen: Zo maak jij een positief verschil in de wereld.
Lisa Jansen
Nieuw Amsterdam