Home Blog Boekrecensie: Vegan Vibes

Boekrecensie: Vegan Vibes

“Vegan Vibes, het meest complete boek over hoe plantaardig eten je leven en de wereld verbetert.” De ondertitel van het boek verklapt het al, maar dit is écht het meest complete boek over hoe plantaardig eten je leven en de wereld verbetert. Veel informatie én recepten voor elk (eet)moment van de dag.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Maaike Vegan Vibes van Lisa Steltenpool. Benieuwd? Lees snel verder!

Vegan Vibes, het boek van Lisa Steltenpool

Misschien ken je deze naam al. Lisa Steltenpool heeft namelijk al meerdere (kook)boeken op haar naam staan. Ze is, naast auteur, ook diëtist en eet zelf plantaardig. Tijdens haar opleiding voeding en diëtetiek was plantaardig eten nog helemaal niet zo bekend en hip als nu.  Er was veel onbekend en ze heeft heel wat heilige huisjes omgeschopt tijdens de studie.  Dit heeft haar, naast veel vertrouwen, ook superveel kennis opgeleverd. Die kennis zet ze onder andere in tijdens haar werk in haar eigen praktijk. Daarbij heeft het geresulteerd in verschillende boeken, waaronder dus Vegan Vibes.

Hoe kom je aan je eiwitten?

Wanneer je plantaardig eet, krijg je vaak vragen en opmerkingen vanuit je omgeving. ‘Hoe kom je aan je eiwitten?’ en ‘ik kan echt niet zonder kaas’, ‘wat eet je dan nog wel?’ of ‘maar de kip geeft altijd toch wel eieren ‘ zijn veel vragen en opmerkingen die je kunt krijgen wanneer mensen ontdekken dat je plantaardig eet. Je kunt natuurlijk de wedervraag stellen: ‘waarom eet jij nog dieren?’, maar persoonlijk denk ik dat je beter antwoord kunt geven op de gestelde vragen. Velen zijn vaak wel geïnteresseerd, maar er zijn ook mensen waarbij het nog ontbreekt aan kennis op dit gebied. En die kennis kun je overdragen. In dit boek staat heel veel informatie en leer je antwoord geven op veel vragen.

Vegan Vibes: kennis en praktijk

Het eerste deel van het boek is opgedeeld in zes hoofdstukken waarin je veel leert over plantaardige voeding.  Er komt in naar voren over waarom je beter plantaardig kunt eten. Daarbij geeft Lisa uitleg over hoe je dit gezond doet voor jezelf, de aarde en de dieren. Dit gedeelte bestaat uit heel veel tekst en vrij weinig plaatjes. Onderbrekingen van de teksten zijn voornamelijk met quotes en tabellen. Na deze hoofdstukken kun je je verlekkeren aan de recepten die in het boek staan. De recepten zijn ingedeeld naar eetmomenten en zijn voorzien van prachtige foto’s.

Food!

Eerlijk is eerlijk, ik krijg honger van zulke mooie foto’s! Mooie lichte, vrolijke beelden met heerlijk eten. Bij elk recept in Vegan Vibes staan de ingrediënten apart genoemd, wordt aangegeven voor hoeveel personen het is en hoe lang de bereidingstijd is. De opmaak is overal gelijk, wat een rustige uitstraling geeft. Ik vind het belangrijk om recepten uit te proberen als ik een boek review. En ik kan verklappen dat het uitproberen een feestje was!

Ik heb gekozen voor gerechten met bonen – juist omdat ik bonen een goede vleesvervanger vind, maar we dit toch te weinig eten. Ik heb de rijkgevulde groentechili, de Mexicaanse bonenburger en de fruitige abrikozen bliss balls gemaakt. De recepten die ik heb gemaakt, zijn eenvoudig te maken en ze zijn hier met enthousiasme opgegeten. De chili was een heerlijk gerecht en ruim voldoende. De burgers waren ook goed gelukt, maar hierbij heb ik nog wat extra gemaakt omdat we één broodje burger wat te weinig vonden als avondeten. En de bliss balls zijn hier gedurende de week vrolijk opgepeuzeld.

Dikke aanrader

Ja, dit kopje verklapt al wat ik van het boek vind. Ik vind het een dikke aanrader voor mensen die plantaardig willen gaan eten, al plantaardig eten en voor mensen die wat meer kennis willen opdoen. Het is een compleet boek qua informatie over plantaardige voeding. Het geeft antwoord op veelgestelde vragen rondom plantaardig eten. Na het lezen van dit boek heb je kennis over plantaardig voeding en kun je deze kennis ook toepassen wanneer je vragen krijgt over je leefstijl!

Vegan Vibes, het meest complete boek over hoe plantaardig eten je leven en de wereld verbetert
Lisa Steltenpool
Lev boeken