Home Reviews Boekrecensie: Andere kost

Boekrecensie: Andere kost

Andere kost gaat letterlijk over andere kost: andere kost op je bord. Want ons huidige voedselsysteem kraakt in z’n voegen en zowel de mens als de planeet wordt hier ziek van. Dat is nogal wat! Dit boek is een pleidooi voor verandering van ons huidige voedselsysteem.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Maaike Andere kost van Jaap Seidell en Jutka Halberstadt. Benieuwd? Lees snel verder!

Een krakend voedselsysteem

De auteurs van dit boek zijn deskundigen op het gebied van o.a. voeding, gezondheid en obesitas. Samen hebben Jaap Seidell en Jutka Halberstadt al meer boeken over deze onderwerpen geschreven. Andere kost is hun vierde gezamenlijk geschreven boek.

Dit boek is een pleidooi. Een pleidooi dat moet leiden tot debat maar ook zeker tot echte, praktische verandering. Want het huidige voedselsysteem kraakt en maakt zowel de mens als de planeet ziek.

Minder bewerkt eten, meer plantaardig eten. Die tips kennen we ondertussen wel. Maar kennis hebben, wil niet zeggen dat we het in de praktijk brengen. Er spelen verschillende factoren bij gedragsverandering. En vaak ook de vraag of je als individu wel iets kunt beteken in dit grote verhaal. Tip: dat kun je zeker! Maar naast de verantwoordelijkheid die je als persoon draagt voor je eigen leven, je omgeving en de planeet, wordt er ook breder gekeken. Want waar ligt de macht en de verantwoordelijkheid om een grote verandering te laten plaatsvinden?

De macro- en microkosmos

Het boek is opgedeeld in twee delen. Het eerste gedeelte gaat over voedsel en de macrokosmos. Het tweede gedeelte gaat over voedsel en de microkosmos. De termen macro- en microkosmos zijn twee aspecten uit een theorie die door oude Griekse filosofen is ontwikkeld. Ze gaven met deze termen de plaats van de mens in het heelal aan. De individuele mens wordt gezien als een kleine wereld (de microkosmos) waarvan de samenstelling en structuur overeenkomt met de grote wereld (macrokosmos).

Er is een sprake van een wisselwerking tussen voedsel op mondiaal niveau en het individuele niveau. In Andere kost lees je over deze wisselwerking en hoe onze keuzes bepaald worden en vice versa. Als maatschappij maken wij nu keuzes die zowel onze eigen gezondheid als die van planten, dieren en de aarde op de lange termijn schaden. Volgens het boek hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de huidige situatie te verbeteren. Dit doen we niet alleen als individu, maar hiervoor is ook een goed overheidsbeleid nodig dat verder kijkt dan de landsgrenzen.

Andere kost review

Elk deel is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Het boek bevat weinig afbeeldingen en bestaat grotendeels uit tekst. Ondanks de zware kost, is het heel goed leesbaar en geeft het inzichten en handvatten die je kunt gebruiken om tot verandering te komen.

Andere kost is verplichte kost

Persoonlijk vind ik dit boek een dikke aanrader. Het geeft op toegankelijke manier weer hoe het huidige voedselsysteem werkt en wat de consequenties hiervan zijn voor jezelf, de planten, de dieren en de gehele planeet. Het is geen boek dat alleen gaat over plantaardig eten zoals je misschien op deze website verwacht. Het heeft hier namelijk ook z’n kanttekeningen bij. Dit boek heeft mij inzichten gegeven en motivatie m.b.t. mijn eigen voedingskeuzes. Ik hoop dat dit boek voor jou ook mooie dingen gaat betekenen!

Andere kost, een pleidooi voor een gezonder duurzamer voedselsysteem
Jaap Seidell en Jutka Halberstadt
Atlas
€ 22,90
ISBN9789045043869

Nooit meer een artikel of recept missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Elke maandag breng ik je op de hoogte van de nieuwste artikelen, de lekkerste recepten en andere leuke dingen – gewoon in jouw mailbox. Tot dan!