Home Reviews Afval bestaat niet meer dankzij Delicious Waste (boekrecensie)

Afval bestaat niet meer dankzij Delicious Waste (boekrecensie)

Voedsel weggooien is verleden tijd met het Delicious Waste kookboek, gemaakt door Verspilling is Verrukkelijk. Een boek vol recepten, tips en prachtige fotografie. Lees de review!

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Frida Delicious Waste, een boek van Verspilling is Verrukkelijk. Benieuwd? Lees snel verder!

Delicious Waste, ofwel: verspilling is verrukkelijk

Ontzettend veel voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd of gekocht, belandt, vaak onnodig, in de vuilnisbak. Soms thuis, maar vaak ook al voordat het in de supermarkt ligt of verkocht is. Niet alleen wordt voedsel zelf verspild, maar ook alles wat nodig is om dit voedsel te maken. Denk daarbij aan transport, water, land en energie.

Vooral producten als brood, zuivel, groente en fruit, aardappels en vlees gooien we massaal weg. Als je deze opsomming leest, denk je: wat wordt er dan NIET massaal weggegooid? De schrijvers weten te vertellen dat jaarlijks 1,6 miljard ton wordt weggegooid. HOE, denk je dan. En dat het dan ook voor velen vanzelfsprekend is. Dit boek laat zien hoe jij kan helpen verspilling te voorkomen.

Te krom, te recht, te bruin

Het boek Delicious Waste is geschreven vanuit de Stichting Verspilling is Verrukkelijk. Dit is een samenwerkingsverband, een platform van doeners. Een club van ondernemers die zich inzet tegen voedselverspilling. Van reststromen maken zij de (h)eerlijkste producten van grondstoffen die normaliter worden afgedankt, zoals sinaasappelschillen, brood, koffiedik of imperfecte appels of bananen.

Waarom? Omdat ze een plekje hebben, iets te krom of te recht zijn, een verkeerde kleur. Of door overproductie. De ondernemers laten zien dat afval niet bestaat. Maar zij kunnen dit niet alleen. Jij kan ook je bijdrage leveren. Informatieve hoofdstukken en lekkere recepten willen je inspireren. Het begint al bij bewustwording. Cijfers en feiten maken het allemaal wat minder abstract. En dan nu aan de slag: koken!

Hmmm, imperfecte groente

Alle recepten in het boek zijn op basis van producten gemaakt van reststromen door de ondernemers achter Verspilling is Verrukkelijk. Zij delen hun inspirerende verhalen die er achter zitten. Zo kun je appeltaart overnight oats maken met gedroogde appeltjes van A Better Bite of een Delicious Waste Salade met een citrus-baslicumdressing op basis van de siroop van de Roze Bunker. Een spinaziepasta gemaakt van imperfecte groente met een avocadopesto, daar loopt het water toch van in je mond?

De recepten zijn niet allemaal vegan, maar er worden vaak alternatieven geboden. Het zijn allemaal leuke producten om eens te proberen. Mocht je niet bij de ondernemers zelf specifieke producten willen kopen en toch iets willen proberen, dan biedt de Delicious Waste Box een goed alternatief. In het boek staat ook een kortingscode die 10% korting geeft.

Hallo broodpudding!

Het leukst vond ik de anti-verspillingtips in het boek. Het maakte voor mij concreet hoe ik zelf kleine stapjes kan zetten zonder ingewikkelde gerechten te moeten maken of bijzondere producten te moeten aanschaffen. Zonder reclame te willen maken voor bepaalde winkels, moet ik toch zeggen dat ik een fan ben van de 35% korting stickers bij de Albert Heijn. Brood over? Kom maar op met die broodpudding met wat bruinige bananen! Handig in het boek zijn ook de tips hoe je producten het beste kan bewaren, want dat voorkomt natuurlijk dat ze sneller bederven.

Mocht je na dit boek niet overtuigd zijn van de impact op natuur en milieu, dan kan je het altijd nog doen voor je portemonnee. Want minder verspillen scheelt natuurlijk ook veel geld.

Last, but not least een leuk weetje: Mensen die broodkapjes eten, verspillen ook een stuk minder ander voedsel dan mensen die de kapjes weggooien. Dat meldt het Voedingscentrum na een peiling onder ruim duizend Nederlanders. 😉

Delicious Waste. 24 inspirerende recepten en verhalen om voedselverspilling tegen te gaan.
Kim Waninge
Verspilling is Verrukkelijk
Prijs: €16,99
ISBN 6 090300 716743

Nooit meer een artikel of recept missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Eens in de zoveel tijd breng ik je op de hoogte van de laatste aanbiedingen, de lekkerste recepten en andere leuke dingen – gewoon in jouw mailbox. Tot dan!