Home Blog Boekrecensie: Gewoon Vegan 2

Boekrecensie: Gewoon Vegan 2

door Dillian

Plantaardig koken is net zo lekker en simpel als koken met dierlijke producten, dat wil Alexandra Penrhyn Lowe laten zien met haar kookboek Gewoon Vegan 2. In dit boek vind je 120 simpele gerechten die geschikt zijn voor iedereen.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Dillian Gewoon Vegan 2 van Alexandra Perhyn Lowe. Benieuwd? Lees snel verder!

Gewoon Vegan 2 voor iedereen

Gewoon Vegan 2 is het vervolg op het succesvolle Gewoon Vegan — met nog meer snelle, gezonde en simpele recepten voor elke dag voor het hele gezin. In het voorwoord schrijft Penrhyn Lowe dat we door de pandemie geleerd hebben dat een gezonde leefstijl belangrijk is en dat een plantaardig voedingspatroon daarbij kan helpen. Hoewel een whole food plantbased eetpatroon (met onbewerkte voedingsmiddelen, weinig tot geen olie, suiker en zout) het meest gezond is, vind je in dit boek meer dan dat. Ze gelooft namelijk dat mensen een plantaardig patroon alleen maar volhouden als ze gemotiveerd blijven en dat lukt volgens haar het best met beloning en jezelf niet teveel restricties opleggen.

Vandaar dat ze in Gewoon Vegan 2 ook wat minder ‘gezonde’ recepten opgenomen heeft, zoals pizza, chips, zoetigheden en recepten met bewerkte producten zoals kant en klare vleesvervangers en vegan kaas. Het is zodoende een kookboek voor iedereen geworden, want haar missie is om mensen te inspireren meer plantaardig te gaan eten — op welke manier je dat ook vorm wilt geven.

Boekrecensie: Gewoon Vegan

Kwestie van omdenken

Volgens Alexandra wordt vaak het beeld geschetst dat plantaardig eten moeilijk ik. Dit vindt ze zonde, omdat het mensen er op die manier van weerhoudt om eraan te beginnen, terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Volgens haar is het vooral een kwestie van omdenken. Kijk naar wat je normaal eet en probeer daar dan een plantaardige vervanger voor te kiezen. Vervang de kaas op je brood bijvoorbeeld door vegan kaas of je kip door plantaardige kip. In een later stadium kun je dan altijd overstappen op meer whole food plantbased gerechten, maar dit is al een goede eerste stap. Geef jezelf ook de tijd om te wennen, want niemand is van de één op de andere dag vegan gegaan. In haar kookboek vind je, naast whole food plantbased recepten, dan ook gerechten waar het dierlijke product 1 op 1 vervangen is door een kant-en-klaar vegan product.

Gewoon Vegan 2 binnenkant

Een kookboek met illustraties

Dan het boek zelf. Het heeft een rechthoekig formaat met een zachte kaft en is gedrukt op mat papier. De voorkant ziet er meteen aantrekkelijk uit door de kleurrijke illustraties. Gewoon Vegan 2 begint met een voorwoord, veelgestelde vragen over veganisme, uitleg over benodigdheden in de keuken, en een ingrediëntenlijst.

De 120 recepten die in het boek staan zijn verdeeld over de volgende categorieën: ontbijt, lunch en salades, soepen, avondeten, inspiratie voor snelle gerechten met vleesvervangers, bijgerechten en snacks, zoet, ijsjes en basisgerechten. Elk recept wordt vooraf gegaan door een inleiding, een ingrediëntenlijst en via illustraties staat aangeven wat de bereidingstijd en oventijd is, voor hoeveel personen het is en of een recept kids proof is. Opvallend is dat in het boek geen enkele foto staat, enkel af en toe een illustratie. De lay-out van de recepten oogt rommelig: er staat veel tekst op 1 bladzijde, het lettertype is wat klein en de illustraties lijken gericht op kinderen. Ik vind dat je niet heel makkelijk een recept kunt opzoeken. Het is voor mij geen boek om lekker door te bladeren, maar voor een kookmiddag met kinderen is het ideaal.

De recepten in Gewoon Vegan 2

Aan recepten geen gebrek in dit boek. Je vindt er veel recepten voor bekendere gerechten, maar dan in een vegan jasje gestoken. Vegan mac en cheese, pasta carbonara, vegan broodje BLT, aardappelgratin, tomaten crème soep, loempia’s, maar ook veel originele en niet alledaagse recepten. Denk hierbij aan worstenbroodjes van champignons en walnoten, oesterzwam taco’s, portobello flapjes, soep van bloemkoolbladeren en Indiase butter chicken.

Opvallend aan dit boek is de focus op kinderen. Er staan veel recepten in die met name kinderen zullen aanspreken (denk aan pannenkoeken, poffertjes, overnight oats met pepernoten, dinosoep, pizza, bloemkool hamkas chips, hotdog mummies en ijsjes. Daarbij is er zelfs een speciaal hoofdstuk vol recepten waarbij kant en klare vleesvervangers gebruikt worden zoals no beef welligntons met bietenburgers, kip saté met vegan kipstukjes en calzones met vegan worst.

Plantaardig bakken is niet onmogelijk

Een groot hoofdstuk is besteed aan zoete recepten. Alexandra wil hiermee laten zien dat plantaardig bakken niet onmogelijk is. Het staat vol heerlijkheden als chocolade ganache taart, caramel shortbread, no bake chocomousse taart, karamelfudge,  cinnamonrolls, pastéis de nata, banoffee cake, roze koeken, tompoezen, chocoladevla…. Of recepten voor feestdagen, zoals pepernoten, halloween cake pops, banketstaaf en bladerdeeg appels.

Recept: Roze koek cheesecake (vegan)

Zelfs voor ijs is een speciaal hoofdstuk in dit boek. En dan geen alledaags ijs, maar bijvoorbeeld groene ijsjes met spinazie, aardbeien ijs met verstopte bloemkool, vegan magnum en bananenroomijs. Het boek sluit af met basisrecepten, zoals bacon van rijstpapier, sojamayonaise, vegan kaassaus, champignonroomsaus, pindasaus, vegan permezaanse kaas en pesto.

Qua ingrediënten wordt er meestal gebruik gemaakt van goed verkrijgbare ingrediënten, maar helaas ook minder alledaagse ingrediënten, ingrediënten die moeilijker verkrijgbaar zijn of die je weinig gebruikt. Misschien dat je dus een ritje naar de toko of biologische supermarkt wil maken bij het aanschaffen van dit boek.

Niet voor iedereen weggelegd

Hoewel het kookboek er van de buitenkant heel aantrekkelijk uitziet en mijn oog er in de winkel direct op zou vallen, zou ik het boek zelf niet aanschaffen. Mijn grootste bezwaar is de rommelige lay-out, het kleine lettertype en de keuze voor illustraties in plaats van foto’s. Ik vind het zelf fijn om een kookboek door te bladeren en getrokken te worden door een foto of de vormgeving — maar het lijkt er dan ook op dat ik niet de doelgroep ben van Gewoon Vegan 2. Toch spreken ook niet alle recepten me aan en vind ik het jammer dat er vaak gebruik wordt gemaakt van ingrediënten die je niet standaard in je voorraadkast hebt of die moeilijk verkrijgbaar zijn.

Een kookboek om met kinderen door te bladeren

Pluspunten aan het boek zijn vooral de grote hoeveelheid en de variatie aan vegan recepten. Ze zijn makkelijk te maken en is het boek geschreven met het hele gezin als uitgangspunt en houdt rekening met kinderen. Ook in de lay-out, wat net als in het eerste deel van Gewoon Vegan een bewuste keuze is.

Voor wie niet zo veel geeft om foto’s in een kookboek, maar op zoek is naar een uitgebreid vegan kookboek voor het hele gezin, dan is dit een prima kookboek. Het is maar net waarnaar je op zoek bent — kids proof is het absoluut!

Gewoon Vegan 2 zijkant

Gewoon Vegan 2
Alexandra Perhyn Lowe
Spectrum
Prijs: €21,99
ISBN 9789000379132

Nooit meer een artikel of recept missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Eens in de zoveel tijd breng ik je op de hoogte van de laatste aanbiedingen, de lekkerste recepten en andere leuke dingen – gewoon in jouw mailbox. Tot dan!